Budoucnost open world her

Open World hry ušly za posledních pár let kus cesty. Nabízí hráči nespočet různorodých aktivit, ať už se jedná o zajímavé a zábavné činnosti, nebo nudné vycpávky, jejichž cílem je především trochu prodloužit herní dobu. Otázkou je, kam se v příštích letech tyto hry posunou.

Na první pohled se hry tohoto typu od sebe výrazně odlišují (stylizace, zasazení). Herní mechanismy však bývají velmi podobné. Jako model si můžeme představit herní série The Elder Scrolls, GTA, Far Cry a jim podobné.

 

Ve hrách se objevují samoúčelné činnosti typu osvobozování rádiových věží, sbírání nesmyslných předmětů, hledání konkrétních věcí nebo postav, zabíjení zvířat nebo postav apod. Většinou nejde o důležité aspekty hry a jde tak o výše zmíněné vycpávky. Motivace hráčů k těmto činnostem je nejčastěji poháněna snahou získat všechny achievementy, bez nichž by zřejmě v noci nebyli schopní zamhouřit oko.

 

 

Hlavní dějovou linku drží na ramenou NPC postavy, jejichž role jsou pevně dané. Jejich vůle a chování podléhá scriptu napsanému vývojářem. V případě opětovného hraní tak hráč může od postav očekávat to samé, co mu předvedli, když hrál hru poprvé. Každá postava má omezený repertoár hlášek a životních mouder. Smutnou úlohu pak mají NPCčka, jejichž smyslem života je naplnit populační limit ve hře.

 

Mise jsou typicky prokládané cutscénami. Zde už je vidět snaha o lehkou variabilitu v podobě navázání určitého filmečku na konkrétní rozhodnutí, jež hráč v průběhu hry udělal. V praxi čeká na hráče na konci hry několik různých filmečků. Adventury typu Life is Strange pak s těmito prvky čarují už v průběhu hry, což umožňuje hráčům prožít unikátní dobrodružství. Každý tak pije trochu jiný koktejl.

 

Hráč si může buď volně běhat po světě, kde stejně není moc co dělat (boring simulator?), plnit hlavní mise a postupovat v příběhu, případně si hru šetřit plněním misí vedlejších. Po dokončení příběhu však na hráče čeká prázdný svět. End game se většinou omezuje na hunting zbylých achievementů. Pak už hry nemají hráčům co nabídnout.

 

Kam by se open world hry mohly dále posunout? Jako hráč bych ocenil větší důraz na propracovanost NPC postav. Nyní mají postavy v popisu práce postávání na určitém místě, které střídá přesun do hospody v přesně určenou dobu. V tomto ohledu se dlouho nic nezměnilo. Během vývoje třetího dílu série Gothic se autoři nechali slyšet, že jejich NPC budou mít jisté potřeby. Tyto potřeby se budou snažit naplnit. Tzn. že když má strážný hlad, odejde shánět jídlo. Nic takového jsem však ve hře nezpozoroval. Buď šlo o marketingové kecy, nebo měli strážní plné kapsy sušeného hovězího.

 

 

A teď trochu sci-fi. Představte si, že postava má nejenom potřeby a touhy, které se bude snažit naplnit, ale také různé nálady, které se u něj střídají v závislosti na jeho aktuální životní situací. Tzn. že bude muset být ukotven v sociální struktuře, ve vztazích. Bude mít rodinu, děti a určité postavení ve společnosti.

 

K tomuto konceptu by se přiblížila kombinace prvků z her GTA V a Europa 1400: The Guild. Už pouhá implementace politického systému by z prostého GTAčka udělalo zcela odlišnou hru. Fungování úřadů, možnost se politicky angažovat a ovlivňovat ostatní jedince posedlé občanskou povinností. Nutnost platit nájem, obstarávat jídlo, seznamovat se s lidmi, vylepšovat sociální status a šplhat po společenském žebříčku. To vše značně přibližuje hru realitě. Že jsou to běžné věci, které nikoho nebudou bavit? Lidé sice říkají, že chtějí ve hrách dělat věci, které nemohou dělat v reálném životě. Pak je ale přistihnete, jak s láskou vzpomínají na úvod ze hry Fahreinheit, kde museli vytřít podlahu.

 

 

Chápu, že by vývoj takové hry dal zabrat a že je pro vývojáře pohodlnější většinu věcí nascriptovat. Časem se ale budou muset posunout zase o kus dopředu, aby znuděné hráče nalákali na něco, co tu ještě nebylo. Už se nemůžu dočkat.

 

Jakub Štěpánek

Na světě pobíhám přibližně 27 let. Už jako malý kluk jsem se nemohl odtrhnout od konzolí a počítačů. Hry mě stále nepřestávají fascinovat, nejraději mám open-world tituly a kooperativní akce.

WP-Backgrounds Lite by InoPlugs Web Design and Juwelier Schönmann 1010 Wien

Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte ...

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Zavřít