Hrajeme online: Časově nenáročné hry

V minulém článku jsme si pověděli něco o MMORPG. Mezi hráči velmi populární, avšak časově náročný formát. Ne každý se může připojovat do hry každý den. Práce, škola, děti. Ať už jsou důvody jakékoliv, nedávají hráčům šanci věnovat se hře tak, jak by bylo potřeba. A právě pro ně existují hry, do nichž mohou kdykoliv naskočit a bez omezení hrát, aniž by byli pozadu za ostatními hráči. Pojďme se na ně podívat.

Jde o hry, kde systém levelování postavy výrazněji neovlivňuje hratelnost, případně úplně chybí. Člověk tak může naskočit do rozjetého vlaku a naplno si vychutnat akci, aniž by se musel bát, že nebude stačit na hráče, kteří se hře věnují déle. Namísto doby strávené ve hře rozhodují o úspěšnosti hráče jeho vlastní zkušenosti a schopnosti. A samozřejmě jistá porce náhody.

Patří sem např. survival hry. Příkladem může být Day Z a všechny možné i nemožné variace na tuto hru. K dispozici je svět plný různých záškodníků. Zombies, dinosauři, upíři, prostě cokoliv, co hráče přinutí stáhnout půlky. Počítačem řízený život samozřejmě doplňují další hráči. Někteří z nich mohou být vaši přátelé. Ale pozor, ne každý zůstane přítelem až do konce hry. Hrát na vlastní pěst se moc nevyplácí, proto je dobré vlézt na server s partou kamarádů a pokusit se přežít společně. Kooperace je prvek, na nějž podobné hry kladou velký důraz. Proto je velmi důležité umět rychle komunikovat. Bez mikrofonu do hry ani nelezte.

Velmi populárním prvkem v těchto hrách je možnost stavět. Z malé chajdy se časem stane nedobytná tvrz obklopená sofistikovanými pastmi, které trpělivě vyčkávají na nezvané hosty. No a pokud jde něco postavit, musí to jít i zničit. Obě činnosti vzbuzují v hráčích radost, což je pro samotnou hru velmi důležité. Přestože se většina survival her nachází ve fázi předběžného přístupu a jde tedy o nehotové hry, i tak se lze v některých už nyní docela slušně zabavit. Mezi zajímavé počiny patří např. Rust, H1Z1 nebo ARK: Survival Evolved. No přiznejte se, kdo z vás by nechtěl osedlat oblíbeného dinosaura?

 

GTA V Online – best choice!

Mezi časově nenáročné patří ještě jedna speciální hra, pro níž budu mít v srdci vždy kousek místa. Jedná se o GTA V. Online složka hry je totiž naprosto skvělá. Svou postavu můžete sice levelovat téměř do nekonečna, nicméně i tak můžete na prvním levelu sejmout level stopadesát. Možná nemáte hned k dispozici veškeré zbraně, ty si odemykají postupně, ale není problém, který by nešel vyřešit pomocí AK-47. S přáteli se můžete zapojit do parádního kolotoče heistů a pomalu šetřit na první apartmán. Už jenom ukrást nablýskanou káru a žít si v klidu příběh profesionálního gnagstera. A že je o co stát.

Opět zde platí zlaté pravidlo online her – s přáteli si hru užijete stokrát víc, než s cizími lidmi. Rozdíl je přímo propastný. Najednou zjistíte, že vás hra docela nudí, když jsou vaši souputníci offline. Chatovací okno rozhodně nestačí. Psaní zpráv je otravné a zdlouhavé. Navíc není jistota, že si dotyčný zprávu přečte. Komunikace pomocí mikrofonu je spontánní, rychlá a bezproblémová. Skvěle doplňuje dění ve hře. Během kooperace vzniká nespočet vtipných momentů a situací, při nichž se budete opravdu hodně smát. Časem zjistíte, že sdílená radost je dvojnásobná radost a na chat s klidem zapomenete.

 

Hele vole, kde mám káru?

Svět GTA V Online je velmi živý. Pokud je do vaší hry připojen dostatek lidí, bude město příjemně bzučet, jako úl plný agresivních včel. Agresivita ostatních hráčů je někdy nehorázná. Každou chvíli se vám někdo bude snažit rozhodit sandál a poslat vás do pekla. Naštěstí je možné nahodit passive mód, v němž jste prakticky nedotknutelní. Konečně si můžete v klidu dojet do servisu a trochu potunit oblíbené posunovadlo.

Tuning je propracovaný, nicméně k vysněným autodílům se jen tak lehce nedostanete. V konkrétních kategoriích budete muset vyhrát desítky závodů, aby se vám úpravy zpřístupnily. Jsou zde také další omezení, např. v podobě nutnosti být na určitém levelu. No a v neposlední řadě si taky všechno musíte pěkně zaplatit.

V autě je třeba nastavit si zámek, aby se v něm neprojel nějaký zlodějíček. Taková projížďka totiž většinou skončí s prdelí v plamenech a károu na padrť, což je nemilé. Naštěstí zde existuje jakýsi systém pojištění, v jehož rámci dostanete auto fungl nové. A bez otravných otázek podezřívavého pojišťováka.

Tuning automobilů je tak jedním z hnacích motorů ve hře. Není to nic, co by vám při hraní chybělo. Pokud se ale budete chtít pochlubit neblýskanou károu, musíte do hry investovat nějaký ten čas. V tomto ohledu jde o velmi šikovný mechanismus. Nikdo není přímo zvýhodněn, hardcore hráči však mohou dát najevo svůj sociální status, tedy postavení ve hře.

 

Počasíčko

Počasí se velmi výrazně podílí na celkové náladě ve hře. O to větší mám radost z jeho dynamičnosti. Miluji, když ve hře prší. Nejde jen o kosmetický prvek. Na silnicích to najednou příjemně klouže, někdy až moc. Voda stříkající od zadních kol vytváří nádhernou podívanou. Sám sebe jsem přistihl, že si užívám osmičky na jedné větší křižovatce. Jen tak, pro dobrý pocit.

Nejvíc se ale těším, až v Los Santos napadne sníh. Atmosféra blížících se Vánoc zahřeje u srdíčka nejednoho hráče. Svět tak působí živě. Stále se něco děje, prostředí se mění. A to je fajn.

 

Kariéra zločince

Jestli se autorům online složky GTA V něco povedlo, jsou to mise. Jednak opěvované heisty, ale také základní úkoly, jejichž rozmanitost je až překvapující. Heisty jsou obaleny jakýmsi náznakem příběhu, takže se potkáte se starými známými, jako je Lester nebo Trevor. Řemeslně jsou velmi zdařilé, což dokazuje fakt, že se dají hrát i opakovaně. V pozdější fázi se zvyšuje také jejich obtížnost, takže se nedivte, pokud budete po patnácté mačkat tlačítko pro restart. Čtyři setupy a finále tak může zabrat i několik hodin hraní.

Pár týdnů nazpět se navíc objevilo další rozšíření hry. Filozofie updatu cílí především na zjednodušení a bezprostřední zážitek. Žádná menu, žádné nastavování. Pokud se hráč nachází v konkrétní oblasti, může se jednoduše zapojit do právě probíhající aktivity. Do hry přibyly také eventy, které se náhodně spouští ve freemodu. Otevři padák co nejblíž k zemi, profackuj nejvíc protihráčů atp. Hra se tak více podobá moderním MMORPG, kde se skupinové eventy už delší dobu těší oblibě hráčů.

A co s penězi? Peněz nebudete mít nikdy dost. Až uvidíte ceny nemovitostí, sami pochopíte. Hra je v tomto ohledu dobře nastavená, pořád je o co se snažit. Nejlepší na tom všem ale je, že se snažit vůbec nemusíte. Nemusíte ve hře trávit dlouhé týdny, abyste si jí užili, což je skvělá zpráva. Právě proto je GTA V Online zcela jedinečným počinem, nebojím se označit tuto hru jako revoluční. Snad nás v budoucnu čekají další hry, v nichž úspěšnost nebude svázána s herní dobou.

Takže nažhavit mikrofony a vzhůru do hry!

Jakub Štěpánek

Na světě pobíhám přibližně 27 let. Už jako malý kluk jsem se nemohl odtrhnout od konzolí a počítačů. Hry mě stále nepřestávají fascinovat, nejraději mám open-world tituly a kooperativní akce.

WP-Backgrounds Lite by InoPlugs Web Design and Juwelier Schönmann 1010 Wien

Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte ...

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Zavřít