Payne, Max Payne!

Max Payne 3 před třemi lety unikl mé pozornosti. Rozhodl jsem se doplnit si vzdělání a vstoupit do života plešatého opilce, který tak nějak nemá pro co žít. Otázka je jasná. Má třetí Max ještě sílu oslovit dnešního hráče? Stojí to za to nainstalovat si tuhle hru?

Přiznám se hned a bez mučení, že první dva díly jsem hrál jen okrajově. Max Payne sice byl zásadním titulem tehdejší videoherní scény. Já jsem však v té době raději zabíjel krysokrty v otevřeném světě prvního Gothicu. Otevřenost u mě prostě bude mít vždy přednost před linearitou.

Vlastně mě docela mrzí, že jsem se tehdy pilotním dílům nevěnoval. Příběh je to temný a syrový. Tenkrát se ještě moc nenosily superschopnosti a podobné blbosti, typické pro dnešní svět. Šlo o čistokrevný kriminální thriller, bez kompromisů a bez příkras. Když pominu Bullet Time, byly to hlavně Maxovy úderné komentáře, které se vryly do mozků nadšených pařanů a staly se tak oblíbenými hláškami všech hardcore hráčů. Maxovy průpovídky totiž dělají ze hry něco víc. Nejsou to zbytečné kecy o počasí, nýbrž palčivé myšlenky, vyvěrající z jednoho mizerného života, úhledně zabalené do mrzutých vět, jimž propůjčil svůj hluboký hlas James McCaffrey. Z obyčejné hry se rázem stává interaktivní audiovizuální umělecké dílo. Pokud se nechystáte hrát první díly, doporučuji alespoň sestříhané komiksové cutscény ze hry.

Autoři třetího dílu se proto museli hodně snažit, aby přivedli na svět plnohodnotné pokračování. Abych řekl pravdu, myslím si, že se jim to moc nepovedlo. Po grafické stránce hra poměrně rychle zestárla, což je vidět především na modelech postav. Hranaté lokty a gumové obličeje jsou docela otravné, ale dá se to skousnout. To samé platí pro některé textury, nesmíte si okolí prohlížet moc zblízka. Na druhou stranu, interiéry na mě působily víc než dobře. Vše zachraňuje noirový nádech a slušný dabing. Co mi na hře nejvíc vadí, je zasazení větší části hry do Brazílie. Chápu, autoři se chtěli v Maxově příběhu někam posunout. Jižní Amerika mu ovšem vůbec nesluší. Její zpracování postrádá atraktivitu, do hry jsem se vracel velmi nerad. Max zde působí jako kotě v zahradním bazénu – něco vám říká, že tam vůbec nepatří.

Děj byl pro mě také těžko stravitelný. Z Maxe se stává uchlastaný gringo. Pracuje jako ochranka pro rodinu zbohatlíků. Hned zkraje se to samozřejmě řádně podělá a Maxova pozornost je věnována záchraně těch nechutně bohatých chudáků. Za mě hodně slabý námět. V předchozích dílech se Max snažil pomstít svou rodinu, bylo mu jedno, jestli to přežije nebo ne, dávno zahodil svůj pud sebezáchovy. Podle mě ho měli autoři nechat v klidu umřít. Určitě by to byla důstojnější varianta, než z něj udělat žíznivého sekuriťáka.

Nejlepší na hře jsou mise v New Jersey. To byl ten pravý Max. Noční ulice zmáčené deštěm, to je Maxovo  přirozené prostředí, sem patří. Ve hře jsem si náramně užíval střelbu. Každý výstřel působí opravdu skvěle, šíření smrti se jen tak neomrzí. Pokud vám tedy nebude vadit teplejší podnebí, rozhodně se u třetího Maxe budete bavit i dnes.

Remastery a remaky jsou nyní v módě. Nezbývá než doufat, že se dočkáme retuše původních dílů. Nevím jestli bych chtěl pokračování. Asi bych se bál, kam Max ještě klesne.

Dreams have a nasty habit of going wrong when you’re not looking.

Max Payne

Jakub Štěpánek

Na světě pobíhám přibližně 27 let. Už jako malý kluk jsem se nemohl odtrhnout od konzolí a počítačů. Hry mě stále nepřestávají fascinovat, nejraději mám open-world tituly a kooperativní akce.

WP-Backgrounds Lite by InoPlugs Web Design and Juwelier Schönmann 1010 Wien

Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte ...

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Zavřít