Když ještě frčely maringotky #1

Co se týká her, pamatuju toho hodně. Mám obrovskou spoustu oblíbených gamesek a samozřejmě i herních značek. Na jednu jedinou však do smrti nezapomenu, protože se stala – nejen pro mne – kultovní záležitostí. Jde o bojovou hru Samurai Shodown 2 od firmy SNK (nyní SNK Playmore). Bojovku, která nadobro změnila můj pohled na každou další podobnou hru v pořadí. Kdo z vás ji měl možnost vyzkoušet, jistě mi dá za pravdu.

Píše se rok 1994 a v Japonsku vychází druhý díl velmi očekávané rubanice Samurai Shodown 2. Ve své době se jednalo o první bojovku se zbraněmi, což bylo oproti doposud uznávaným Mortal Kombatům a Street Fighterům, velké lákadlo. První díl vyšel na – u nás neznámou – platformu SNK NEOGEO a arcade automaty. Druhý již kromě zmíněné platformy vyšel taktéž na PC pod mírně změněným názvem Samurai Spirits 2. Aby se na PC tato hra lépe prodávala, vycházela společně se hrou Strider, která byla o fous známější než samotná Samurai Shodown 2.

ss1

Svými ovládacími principy hra vycházela spíše ze Street Fightera 2, jehož krkolomné vyvolávání speciálních technik (obloučky, půlobloučky + slabý/střední/silný úder) si osvojila. A vývojáři od SNK udělali ten správný krok. Tak vybalancovaný bojový systém jsem od té doby snad ještě neviděl. Všechny postavy, které se ve hře vyskytovaly, si byly rovny a s každou šlo porazit každou (i když Jubei byl trošku nad ostatními). Navíc po připočtení dost vysokého počtu bijců (ve hře bylo přesně 15 velmi různorodých charakterů) jsme tu měli něco, co se jen tak nevidí.

Celá hra je situována do kulis osmnáctého století. Setkávají se zde bojovníci ze všech kontinentů, aby v lítém boji porazili zlomocného čaroděje Shira Tokisadu Amakusu, který se rozhodl – již podruhé – že ovládne svět. Opravdu každá z postav zde má své místo a svůj příběh, který je vyprávěn skrze arcade režim, který je hlavní složkou hry. Vzhledem k tomu, že já osobně jsem se s hrou setkal někdy v roce 1995 na arkádovém coin-op automatu, byl jsem z toho celý paf. A to nejen kvůli grafice.

ss3

Když už jsme nakousli téma grafiky, je nutno si o ní i něco malinko povědět. Devadesátá léta minulého století platila za vrchol 2D produkce, a to nejen proto, že by byl třetí rozměr v plenkách. Samurai Shodown 2 měl ve své době všechno. Nádherně kreslená 2D grafika, která šla až do takových detailů, až přecházely oči. Kamera oddalovala a přibližovala akci v závislosti na tom, jak daleko od sebe byli bojovníci. Každý z bojovníků měl svoji domovskou arénu, která byla jedinečná a hlavně „interaktivní“. Ano, čtete dobře – INTERAKTIVNÍ!

Interaktivita jednotlivých prostředí byla docílena vcelku jednoduchým způsobem. V průběhu boje se v jednotlivých arénách vyskytují například rozbitelné sudy, či stromy nebo jiné předměty. Po jejich zničení na vás čeká překvapení v podobě mincí, či jiných bodově ohodnocených předmětů. Jenže ne vždy. Může se také stát, že vás překvapí časovaná bomba, která může vyrovnaný duel obrátit ve váš prospěch, či naopak ve váš neprospěch. Dále vás může napadnout rozhodčí s praporky (Kuroko), který se náhodně rozhodne, že si to s vámi rozdá na férovku. Arénou také pobíhají další jedinci, kteří vrhají bomby či kuřata, které vám doplní životní linku nebo váš život razantně zkrátí.

ss2

Zdejší plejáda charakterů je – jak už jsem napsal výše – velmi vyrovnaná. Najdete zde amerického ninju Galforda se svým psem Poppym, samuraje Jubeie, francouzku Charlotte, která se ohání svým kordem, německého ochránce Neinhalta Siegera s obrovskou zbraní v podobě ruky. Uvidíte zde i malé zelené monstrum Gen-ana, který bojuje rukavicí, která má místo prstů nože, obtloustlého Earthquakea s řetězem nebo třeba čínského vazouna Wan-fua, který vás zatluče svým kamenným kyjem. Zkrátka každý si ve hře najde svého oblíbence.

Opravdu všichni zde navíc disponují takzvaným POW kombem, což je devastující série úderů, která vám klidně vezme i dvě třetiny zdraví. Vyvolat ji je však složité a potřebujete k tomu mít plný ukazatel právě POW, což se většinou podaří zhruba v polovině bojového kola. Vše výše uvedené je doprovázeno špičkovým (na svou dobu samozřejmě) ozvučením. Komentář je v japonštině a každá aréna má svoji specifickou hudbu. Navíc je zde tolik maličkostí, kterých si začnete všímat až po dlouhodobějším hraní, že na Samurai Shodown 2 budete ještě dlouho vzpomínat. Ostatně já sám hru nosím stále u sebe na svém letitém PSPčku.

ss5

Hra Samurai Shodown 2/Samurai Spirits 2 vyšla v roce 1994, v dalších letech jsme se jí mohli vidět na PC a v roce 2012 vyšla hra na konzolích PS3 a XBOX360. Ve své nejnabušenější verzi pak vyšla na Sony PSP, kde byla součástí Samurai Shodown Anthology, která obsahovala všech 6 dílů. Bohužel žádné další pokračování nedokázalo napodobit úspěch Samurai Shodown 2. Aktuálně SNK Playmore kutí regulérní pokračování, které by mělo spatřit světlo světa v roce 2017. Tak snad se dočkáme.

Jak jste na tom vy? Máte nějakou zkušenost s hrou Samurai Shodown 2? Pokud ano, budeme rádi, když zanecháte váš komentář, nebo se s námi podělíte o svoje zkušenosti. Těšíme se.

Digmen

Milovník filmů, seriálů a videoher. Vzhledem ke svému věku už leccos pamatuju a rozhodně se nebráním dlouhým debatám o ničem.

WP-Backgrounds Lite by InoPlugs Web Design and Juwelier Schönmann 1010 Wien

Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte ...

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Zavřít