No Man’s Sky

Když v roce 2014 představil Sean Murray na konferenci Sony titul No Man’s Sky, stal se nejenom prvním nezávislým titulem presentovaným v rámci hlavních konferencí na E3, ale především jednou z nejočekávanějších sci-fi her vůbec. Hype train se rozjel!

Skoky do neznáma

Probírám se vedle své vesmírné lodi, která nese značné známky poškození. Dostávám informace, jak si opravit vybavení, skládající se z exosuitu a multifunkčního nástroje, pomocí kterého mohu těžit suroviny a i se bránit před dotírající havětí. Na řadu se dostává i vybavení lodi. Vše se příjemně ovládá z menu ne nepodobného tomu, které funguje stejně dobře například v Destiny.

Opravím si scanner, naskenuji pár rostlin a zvířátek, dvě tři si vtipně pojmenuji. A co dál? Vydávám se na průzkum první planety. Podle ohlasů ostatních hráčů mám i celkem štěstí. Svět je vygenerován celkem zajímavě, všude na mě číhají jeskyně, které jsou asi to nejlíbivější, co jsem zatím potkal. Při průzkumu okolí narážím na nějaký obelisk, který mě po aktivaci učí první slovíčko z cizí řeči. Získanou znalost slovíčka „vetřelec“ se snažím použít v nedalekém výzkumném zařízení na prvním emzákovi, kterého ve hře potkávám. K mé smůle je mi má slovní zásoba k ničemu a kvákání vůbec nerozumím, naštěstí nejde o nějakou tragédii, trest je prakticky nulový. Po prozkoumání několika dalších podobných zařízení se definitivně rozhoduji, že se vrátím k lodi a podívám se na planetu, která se rýsuje na obzoru.

První silnější zážitek ve hře na sebe nenechal dlouho čekat. Plynulé a naprosto přirozené opuštění atmosféry vypadá opravdu úžasně. V mém zorném poli vidím několik velkých vesmírných lodí, v pozadí dvojici planet, všude létají drobné meteority, které po pár zásazích vydají velmi potřebné palivo Thamium9. Povaluje se ale naprosto všude ve vesmíru a nestane se, že bych se ocitl bez paliva, byť jen na minutku. Ignoruji obchodní stanici a mířím rovnou na povrch planety. Sestup na planetu je opět velmi příjemným audiovizuálním zážitkem, sestup z atmosféry, scan planety, hurá k nejbližší základně. Planeta je vcelku podobná té předchozí, nejsou tu tak hezké jeskyně, ale zase vidím poprvé stromy. Modré. Místo ještěrek tu pobíhá.. blíže nespecifikovaný prasopes. Dobře, to už nevypadá kdovíjak. Po sběru pár potřebných surovin pro chod obleku jsem narazil hodně rychle na limity v nákladním prostoru jak lodi, tak mého batohu. Vydávám se prodat svůj natěžený lup na vesmírnou stanici. Vylétám z planety, nastavím kurz směr obchodní stanice, pomůžu si skokem v rámci systému. Stanice vypadá jako kdybych se ocitl někde ve světě tronu. Teda do okamžiku, než se dostávám dále do útrob. Vítají mě stejné kulisy, jako jsou na pozemních stanicích. Tak alespoň prodám, co jsem natěžil.

Pořád dokola

Co jsem sepsal v předchozích odstavcích by šlo následně kopírovat při každém skoku do dalšího systému. Planety, letmý průzkum, že je to vlastně opět to samé. Sběr potřebných surovin na opravy lodí po soubojích s piráty, které jsou jednou dvakrát zábavné, ale pak už spíše otravovaly. Ostatně to by se dalo říct i o dalších herních mechanizmech v této hře. Všechno se postupně zevšední a každý další crafting je strašně ubíjející, stejně jako těžení, prodej surovin, skok do dalšího systému..

A zase se vracíme na začátek celé story. Hra sice nabízí pár vodítek, které vám pomáhají si určovat ve hře nějaký další cíl. Učíte se jazyky ostatních ras ve vesmíru. V případě, že následujete cestu nazvanou Atlas, můžete se dozvídat po střípcích více o minulosti a mytologii. Po nějaké době ale děláte jen bezmyšlenkovitě jenom to samé, až už se jenom snažíte dostat se do středu vesmíru, což je vám od začátku předkládáno jako cíl cesty.

This slideshow requires JavaScript.

Sliby, chyby

Byl nám slíbený prakticky nekonečný vesmír. Ten jsme dostali. Za celá putování jsem neviděl planetu jiného průzkumníka. Zbytek obsahu už ale začíná trochu skřípat. V prvních videích jsme vídali opravdu hezké planety s dinosaury a doslova pozemským bohatým reliéfem a florou. Na takovou jsem nenarazil. Při svých putováních jsem pak nejvíc ocenil ty, které byly prakticky pusté. Byly uvěřitelné. Samozřejmě občas jsem narazil na lepší kousek. Plovoucí vzdušné ostrovy jako z Avataru. Nebo například velmi hezká zimní planeta, posetá vzrostlými smrky, případně skutečný tropický ráj. Škoda že na jedné planetě je jenom jeden biom. Žádné póly, žádné podnebné pásy. Jen do nekonečna se opakující nuda.

Fauna je doslova jeden veliký vtip. Skákající dilda, pobíhající slepice s hlavou draka, chlupaté ještěrky. Náhodný generátor příšerek ze Spore se v No Man’s Sky opravdu zapotil. Stejně jako u planet se občas našly lepší kousky, ale to prostě na celkový lepší dojem nestačí.

Poté se dozvíte z tiskových vyjádření, že se nakonec vlastně ani nejde potkat s jiným hráčem, přestože to měl být jediný způsob, jak se dozvědět svou podobu. Počáteční nadšení a opravdu dobré první dojmy zůstávají v zapomnění. A když už dosáhnete na samotný střed galaxie..

Zklamání roku?

Bohužel nejde než končit tento pokus o recenzi negativně. Hra selhává v několika zásadních mechanizmech. Nekonečný obsah je prázdný a objevování po nějakém čase nepřináší potěšení. Po technické stránce vše funguje jak má, ale hru bohužel sráží pocit, že hrajete rozdělaný vysokoškolský projekt o náhodném generování v povedené grafice. Autoři slibují obsahové updaty, ale prozatím hru opravdu nemůžu doporučit ani zarytým fanouškům žánru. Na rozdíl od soundtracku. Ve hře se sice poměrně brzo omrzel, ale jako jednohubka potěšil. Najděte si například na Spotify skupinu 65daysofstatic. Ať končím tyto řádky o No Man’s Sky positivně.

Marek Beer

Hraní mě provází celý život. Nejdřív jsem hrál jenom hry, později jsem začal hrát volejbal. Jednou jsme si i hráli s manželkou a dneska si hraji se synkem.

WP-Backgrounds Lite by InoPlugs Web Design and Juwelier Schönmann 1010 Wien

Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte ...

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Zavřít