Mafia III

Třetí pokračování mafiánské akce můžeme s klidem v duši označit jako nejočekávanější hru tohoto roku. Těšili se všichni – fanoušci, recenzenti, příležitostní hráči. Těšili se i škarohlídi a „patrioti”, především na možnost projekt studia Hangar 13 pořádně pomluvit a odsoudit k záhubě. Sedmý říjen byl zkrátka pro všechny hráče takový malý svátek. Jak to tedy s těmi gangstery vypadá?

Po grafické stránce musím uznat, že jde o velmi pěknou hru. Je opravdu radost sledovat sluncem zalité New Bordeaux. V jistých situacích jsou scenérie na můj vkus trochu přesvětlené, v noci zase příliš velká tma. Někdy se tak mohou objevit problémy s orientací v prostoru. Že i v běžném životě pro velkou tmu nebo příliš světla občas nemůžu trefit klíče do zámku neznamená, že se s podobnými situacemi chci setkávat i ve hrách. Těžko tak můžeme tento fakt vysvětlit snahou vývojářů o vysokou realističnost. Všem milovníkům krásných výhledů však mohu zaručit, že se ve hře budete často kochat pohledem na noční ulice plné kriminálních živlů, paprsky slunce tančící na vodních hladinách nebo deštěm promáčené předměstí. Já sám jsem se ve hře velmi často zastavoval, abych zachytil zajímavé momenty.

Zajímavé na první pohled. Časem totiž zjistíte, že město tak nějak postrádá kouzlo. Jestli byl druhé Mafii vytýkán nedostatek příležitostí, jak se ve městě vyřádit, třetí díl je na tom ještě hůř. Jsem toho názoru, že na celkovém dojmu ze hry se podílí i maličkosti, jako např. nutnost tankovat benzín, možnost dát si v bistru hamburger, koupit si nové hadry, přestříkat auto oblíbenou barvou nebo reakce policistů na překročení rychlosti. To všechno bylo možné dělat ve druhém dílu, nikoli však ve trojce. Že jsou to blbosti? Ano, souhlasím. Ale díky takovým blbostem se ve hře cítím dobře. Cítím, že si s ní dal někdo práci, že  je komplexní a má co nabídnout. Podobné maličkosti chyběli také např. ve hře L. A. Noire a také to bylo na škodu. Přestože bylo město zpracované velmi věrně, působilo jako levná papírová kulisa v ochotnickém divadle. Já si prostě chci dát cestou na služebnu kafe v bistru, proč je to takový problém?

This slideshow requires JavaScript.

Je nadmíru jasné, že maličkosti a detaily nejsou v očích vývojářů důležité. Když na ně nezbyde čas, tak prostě ve hře nebudou, svět se nezboří. V případě třetí Mafie byla pozornost věnovaná především příběhu a hratelnosti. Vyprávění se povedlo, zábavnost ale pokulhává. Jestli bych měl autory za něco pochválit, bude to jízdní model. Ten je dle mého naprosto špičkový. Mezi režimem simulace a arkády je opravdu rozdíl, i když nepatrný. Pocit z jízdy je opravdu famózní. Plavba ulicemi v muscle káře působí opravdu dobře. Časem zjistíte, co si můžete dovolit a zatáčkami budete driftovat jako zkušený rally jezdec. Obraz se navíc do zatáček mírně natáčí, což podporuje celkový dojem filmovosti. V podobném duchu bych se měl vyjádřit i o střelbě. Zbraní je dostatek a stojí za to si je všechny vyzkoušet. Gunplay je zpracovaný velmi doře, ze střelby jsem měl skvělý pocit. Škoda jen, že proti vám stojí armáda hlupáků. Jízda a střelba dotváří celkový charakter hry, který má velmi blízko k filmu. Cutscény jsou poutavé a řemeslně dobře zvládnuté. Trnem v oku jsou však rozhovory s vedlejšími postavami, při nichž kamera zaujímá pouze jednu pevnou pozici. Je z nich cítit jistá nedodělanost. Příběh mě sice neomráčil, na druhou stranu jsem nečekal nic kdovíjak chytrého. Mafiánské třenice jsou tím jediným, co vás bude ve hře držet. Motivace dokončit příběhovou linku a zjistit, jak to celé skončí, se však v pokročilých fázích hry velmi rychle smršťuje.

Samotné příběhové mise s ježděním po městě by mi bohatě stačily. Vlastně stejně jako ve druhém dílu. Herní doba by se zkrátila o těch patnáct hodin neskutečného stereotypu, utrpení a přemáhání.

Může za to monotónnost hlavního obsahu hry. Když to hodně zobecním, pro otevření další příběhové mise je vždy potřeba vystřílet určitý počet připitomělých gangsterů. Tento princip se proplétá celou hrou a je to s prominutím pěkná otrava. Nakonec je vám úplně jedno, kam jedete, proč tam jedete, co je to za kšeft, jestli řeznictví, bordel, sklad zbraní – tyto informace budete zcela přehlížet. Prostě rychle objet všechny nové ikonky na mapě příslušné oblasti, vystřílet blbečky, kteří se na místě nachází a přesunout se k hlavní misi. To ať se na mě pánové z hangáru nezlobí, ale takhle si zábavnou hru nepředstavuji. Ke konci se člověk musí hodně přemáhat, aby u hry vůbec vydržel. Osobně bych navrhoval tuhle část hry úplně vystřihnout. Samotné příběhové mise s ježděním po městě by mi bohatě stačily. Vlastně stejně jako ve druhém dílu. Herní doba by se zkrátila o těch patnáct hodin neskutečného stereotypu, utrpení a přemáhání.

Z frustrace pak člověka nevytrhne ani rádiová reklama na hemeroidy, ani pomrknutí po českých kořenech této oblíbené značky (český samopal B-65 nebo komentář k normalizaci v tehdejším Československu). Autoři se hodně inspirovali u mechanismů použitých v druhém Godfatherovi. Ten sice toho času neposbíral příliš dobrá hodnocení, ale hráči se nakonec u hry náramně bavili. Systém zabírání jednotlivých okrsků byl zábavný, protože byl dostatečně propracovaný. V tomto ohledu Mafia 3 pokulhává. Kdyby bylo možné jednotlivé oblasti opět ztratit po nájezdu konkurenčního gangu, do hry by se dostalo tolik chybějící napětí. Přihoďte k tomu ještě možnost najímání vlastních mafiánů a rozdílné specializace (např. výbušniny, střelba, řízení vozidla apod.) a máte zaděláno na parádní herní zážitek. To se bohužel nestalo. Ze hry je cítit jistá rozpolcenost, jako kdyby autoři nevěděli, jestli chtějí plnokrevnou městskou akci nebo příběhovku. Vyrobili tedy hybrida. Jenže víte jak je to s těmi věcmi, které se dělají na půl tak a na půl tak? Většinou stojí za prd.

K tomu všemu se musím zmínit o technické stránce hry. Je opravdu vidět, že by autoři potřebovali ještě pár měsíců navíc, aby mohli na hře pořádně zapracovat. Zbytečné bugy znepříjemňují hru a kazí celkovou atmosféru.

Mafia 3 mohla být sakra dobrou hrou. Místo toho se spíše stane odstrašujícím příkladem toho, jak by open world hra vypadat neměla.

This slideshow requires JavaScript.

 

Jakub Štěpánek

Na světě pobíhám přibližně 27 let. Už jako malý kluk jsem se nemohl odtrhnout od konzolí a počítačů. Hry mě stále nepřestávají fascinovat, nejraději mám open-world tituly a kooperativní akce.

4 thoughts on “Mafia III

  • 23.10.2016 at 16:09
    Permalink

    Je to velká škoda. Počkám na slevičku a nebo tak za dva roky v PS+ 😀

  • 23.10.2016 at 20:21
    Permalink

    Asi bych nevydržel čekat dva roky 😀

  • 24.10.2016 at 12:28
    Permalink

    K drsné recenzi ještě drsnější debata v podcastu a dílo je dokonáno!;-)

  • 26.10.2016 at 21:01
    Permalink

    Tak tak, už to jenom sestříhat 😉

WP-Backgrounds Lite by InoPlugs Web Design and Juwelier Schönmann 1010 Wien

Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte ...

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Zavřít