For Honor

Roku 2012 zazněl kdesi v Ubisoftu jasný pokyn! Akční strategická hra. Povolali pobočku z Montrealu a ti by zdatně konkurovali i Pejskovi a Kočičce. Dali se totiž do vaření velmi zajímavého dortu..

Jestliže původní úkol zněl vytvořit akční strategickou hru, tak vývojáři opravdu popustili uzdu své představivosti. Celkový výsledek se začal blížit střílečce bez střelných zbraní s hack and slash soubojovým systémem. Kočička splnila svoje. Pejsek se navíc rozhodl že se rozhodne spojit dohromady rytíře, vikingy a samuraje. Koncept byl na stole a schválen. Jak z toho ale ven? Pro hru byl vyvinut speciální soubojový systém „Art of Battle“, který si dovolím tvrdit celý projekt zachránil. Rozhodnutí tak padlo postavit celé právě okolo soubojů.

Trošku si zde otevřeme konspirační okénko. Porovnejte soubojový systém For Honor a Kingdome Come Deliverence z pera Dana Vávry. A hádejte, kde se v Ubisoftu snažil udat svou verzi hry právě okolo začátku vývoje For Honor. Náhoda?

Co se v singlu naučíš..

Otřepané klišé, které se motá okolo nejedné tří áčkové hry poslední doby. Single player je tutoriál, který vás připraví na multiplayer. Vytvořit kvalitné příběhovou složku není vůbec snadné, ještě navíc, kdy máte po ruce takový materiálový mišmaš, jaký nabízí For Honor. Ono vymyslet něco smysluplného na téma souboje tří frakcí asi opravdu nejde. Přestože se vývojáři snažili a přinesli zajímavé nápady.

Kampaň je rozdělena do tří částí, podle jednotlivých frakcí. Úvodní za rytíře je vyloženě rozehřívací. Splňuje ale přesně to co by od ní asi tak trochu každý čekal. Postupně vás seznámí s jednotlivými hrdiny, kteří jsou za každou frakci čtyři. Jako druhá na řadě je kampaň za Vikingy. Osobně se mi její začátek líbil asi nejvíc a možná naznačil, jakým směrem se měly jednotlivé příběhy ubírat. Nekomplikovat si vyprávěním nesmyslné fantasmagorie. Příběhovou trilogii uzavírají samurajové. Amen.

This slideshow requires JavaScript.

Vždyť sama historie napsala tolik příběhů. Vydat se za rytíře na křižácké výpravy na blízký východ by asi v dnešní době byla dost silná nekorektní káva, ale proč jsme si nemohli zahrát například za Johanku z Arku? Dvě facky jednou ranou. Rytíř a žena jako hlavní postava. Mohla dobývat hrady, likvidovat desítky vojáků a být za hvězdu. A dalších rytířských příběhů ze středověku je taková spousta..
Příběh za vikingy? Pane bože, respektive mocný Odine! Kdyby nám aktuálně neběžel v televizích seriál Vikingové!
Japonská středověká historie není možná tak známá v střední Evropě a spojených státech, ale tato hra nám jí mohla velmi hravou formou přiblížit. Mimo jiné, v Japonsku se For Honor dobře prodával. Už samotná přítomnost samurajů jistě zapůsobila.

Takže se spokojte pouze řádně vylepšeným tutoriálem a celkem zábavnými boss fighty. Příjemným bonusem je i fakt, že kampaň lze projít v co-opu ve dvou hráčích. Trošku škoda, že nedošlo i na lokální multiplayer. I duely by našly u jednoho gauče uplatnění. O tech ale více až nyní..

.. v mulťáku jako bys našel!

A příprava se rozhodně hodí! Naskočit rovnou do online soubojů bez předchozí znalosti alespoň svých bojovníků se rovná rychlé a bolestivé smrti. Protože jestli se někde projeví velmi povedený soubojový systém „Art of Battle“ tak je to v jednotlivých soubojích. Asi největší napětí, zábavu a zadostiučinění dobře vykonaného souboje si užijete snad v tom nejzákladnějším souboji nazvaném Duel. Prakticky bojovka, kde proti sobě nastoupí dva středověcí válečníci. Hraje se na tři vítězná kola a hra může trvat i do tří minut. Právě zde je potřeba dobře znát nejenom svoje možnosti a komba, ale také mít v merku soupeřův styl, aby vás nepřekvapil a neuzmul vítězství pro sebe. Je velká škoda že v tomto souboji bývá těžší najít protivníka a zejména začátečníkům často na začátku matchmaking nadělí již zkušenější borce, kteří vám moc šancí nedají. Nezbývá tedy, než se trochu obrnit trpělivostí. Odměnou vám budou souboje, kde opravdu cítíte váhu meče a každý úder bolí.

Ještě přehledným a napínavým je souboj dvojic. Následné souboje 4 na 4 již začínají být občas velmi zmateční a často se střetnutí mění na zběsilé máchání do prostoru. Přestože se lze dobře bránit i přesile, hře už takový styl boje příliš nesluší. Ale ani větší přesila nemusí být problém. Kamarádovi se ještě v Betě povedl pěkný kousek.

Asi nejhranějším modem je tradiční Dominion. Při souboji 5 vs 5 mezi vámi ještě pobíhaí desítky základních válečníků ovládaných AI. Cílem je zabírat tři území po mapě a po dosažení požadovaného počtu bodů zlikvidovat všechny živé nepřátele. Souboje se často mění pouze na pár zaseknutí do soupeře a úprku do bezpečí, případně se pohybovat v přesile a nutit soupeře k ústupu. Hra ale výrazně mění tempo a blíží se víc k akci jakou známe například z Battlefrontu s tím rozdílem, že se bojuje na blízko.

Odměnou za odehraná střetnutí je krom zkušeností, díky kterým levelujete a otevíráte si různé perky u postavy, i in game měna, která lze dokoupit za reálné peníze. Mikrotransakce v AAA hře nevidíme rádi. Naštěstí si díky ní můžete dokoupit především designové doplňky a nedávají vám nějakou výhodu nad nepřítelem. Na všechno lze navíc vydělat přímo ve hře, pomůže k tomu i plnění denních úkolů, ze kterých jsou buď zkušenosti a nebo právě zlaťáky.

Jestli si tedy budete For Honor kupovat, mělo by tomu tak být především kvůli multiplayeru. Na druhou stranu je otázka, jak komunita okolo celé hry vydrží. Vývojáři se snažili i multiplayer oživit novými prvky a celé online zápolení provází zápolení jednotlivých frakcí. K jedné z nich jste nuceni se přidat a za vítězství v online střetnutích dostáváte body. Blíže je celý systém vysvětlený v následujícím videu, který zároveň hodnotí výsledky po prvním dvoutýdenním hracím kole:

Skvěle se ovládá, ale jak vypadá..

Ovládání na gamepadu (recenzováno na PS4) se nedá moc vytknout, v soubojích je celé ovládání po pár minutách absolutně intuitivní a nenarazil jsem na větší problém. Asi nejtěžší bylo si zvyknout na systém lockování na soupeře, kde je potřeba držet levý dolní trigger.

Po grafické stránce jsem nedokázal přijít na to, jestli se mi hra vyloženě nelíbí, nebo jestli mám problém s několika detaily. V samotném souboji stejně vnímáte tak maximálně soupeřův meč a štít. Bohužel zejména v singleplayeru se dostanete do lokací, které vypadají opravdu šeredně. Zejména s přírodou si For Honor neví moc rady a budete ještě rádi, když se vždy přesunete mezi hradby, kde to hře přeci jenom sluší o poznání lépe. Zvuky a soundtrack mi přišli dobře zpracované a příjemně dokreslovaly atmosféru. I když k Dominionu nebyl problém si pustit nějaký severský metal. Hra nabrala ještě lepší tempo.

Tak co s tebou..

For Honor se hodně těžce hodnotí. Hra obsahuje naprosto brilantní soubojový systém, který vynikne v opravdu povedených duelech, ale ztrácí ve zbytku online modů. A příběhová část přeci jen potřebovala víc péče. Známkovat jako ve škole, hodnotil bych tři mínus. Jestli jste ochotní utratit plnou cenu za středověkou bojovku, už bude jenom na vás. Kvůli zbytku ale hru doporučit nelze.

Marek Beer

Hraní mě provází celý život. Nejdřív jsem hrál jenom hry, později jsem začal hrát volejbal. Jednou jsme si i hráli s manželkou a dneska si hraji se synkem.

One thought on “For Honor

WP-Backgrounds Lite by InoPlugs Web Design and Juwelier Schönmann 1010 Wien

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Zavřít