Mafia – legendární česká hra

Kdo by jí neznal? Legendární akce, kterou vytvořil český vývojář Daniel Vávra a na které se pracovalo ve stejné době jako na třetím GTA od studia Rockstar Games. Hra vyšla v srpnu v roce 2002 a o dva roky později byla portována na konzole tehdejší generace, což byly PlayStation 2 a první Xbox. Na těch už ale hra nevypadala moc slavně. Xbox byl na tom ale lépe, podle informací, které jsem slyšel. Pojďme si ale něco říci k vývoji první Mafie.

Takže chlapi, bude to Gangster, jo?

Takže, hra byla ve vývoji od konce roku 1998, nesla kódové označení s názvem Gangster a co je poměrně zajímavé je to, že původně měla být Mafie něco jako první Driver. Původně se plánovalo, že se ve hře bude závodit a budou tam dokonce multiplayerové závody. No, to nakonec nevyšlo, ale ve hře přeci jenom závody zůstaly. Tak schválně, kdo z vás si na ně pamatuje? Hodně lidem tehdy dělaly problémy a sám za sebe se přiznám, že mi s nimi tehdy pomáhal bratranec, který to zvládnul s přehledem. No, ale zpět k vývoji. Hra měla původně vyjít v roce 2000, ale vše se změnilo, kvůli tehdejšímu enginu, který hra v té době využívala. Jednalo se o engine, který Illusion Softworks, což jsou mimo jiné autoři hry, využili v prvním díle Hidden and Dangerous. Engine bohužel nezvládal to, co si Dan Vávra představoval a tak se vytvořil úplně nový engine, který nesl název LS3D. O port na konzole už se Illusion Softworks nestarali a podle toho to taky dopadlo. Například ve volné jízdě se na konzolích nezobrazovaly hlídky policistů a byla pochopitelně ostrouhaná grafika. Pokud se týká příběhu hry, tak největší inspiraci nalezl Dan Vávra u filmu Goodfellas, který navštívil s matkou  v kině. A je to opravdu pravda. Nedávno jsem si ten film pouštěl a mimo jiné je tam postava, které Paulie vypadnul doslova z oka. Jak říká jedna postava ve hře: Paulie, jo, toho znám, teda aspoň myslím, že ho znám. Takovej malej cholera, co? Další inspirací byl pochopitelně film Kmotr s Marlonem Brandem v hlavní roli.

Takže chlapi, takhle se to bude hrát, jo?

Dnes bychom řekli, že Mafie byla standardní hra s otevřeným světem, ale pozor, není tomu tak. Hra byla velmi lineární. V praxi to znamenalo to, že jste za sebou dostávali mise, které vám mohli zabrat tak hodinku a potom jste se vrátili do svého útočiště, kde jste si hru uložili a potom následovala další mise. Hodně lidí srovnává Mafii se třetím GTA, které vznikalo ve stejné době jako Mafie. Dan Vávra několikrát uváděl, že pro ně Rockstar Games nebyl žádnou konkurencí. Mafie vycházela na PC, kdežto GTA na konzole. Mafie se portu dočkala až o dva roky dále, jak jsem uváděl. Vávra třeba zmiňoval, že se s vývojáři GTA několikrát setkal, takže věděl, co Rockstar vytváří, ale o žádné opisování se nejednalo. Vůbec, myslím si, že GTA je prostě masová hra, kdežto Mafie už takovou díru neudělala a ani neudělá. Například americký trh, tam se GTA uchytilo, ale Mafie se tam moc neprodávala. Vávra zmiňoval, že Mafie byla třetí nejočekávanější hrou v Anglii. Co je ale zajímavé je to, že jí určitý herní server v recenzích pořádně naložil, ale pár let po tom ji přidal do svého seznamu, kde byly nejlepší hry, které vyšly na začátku tohoto tisíciletí. Vtipné, že? V misích jste vždy někam dojeli, pořešili nějaký úkol, zastříleli jste si, popřípadě jste unikli před otravnými policisty a šup zpátky do Salieriho baru. Ano, přesně takhle se to hrálo. Nic složitého, ale musím říct, že jsem se ani u jedné mise nenudil a všechny mi zůstaly v hlavě.

Slavný dabing

Kdo by neznal dabing, který se v Mafii objevil. Hláškující Petr Rychlý, který ztvárnil Paulieho, nebo Marka Vašuta, herce Tommyho? Je to zkrátka klasika, která k první Mafii patří. Sám Vávra ale dodává, že podle něj je lepší anglická verze, prý se víc povedla. Taky říká, že ho nejvíce překvapil dnes již zesnulý Antonín Molčík, který namluvil Dona Salieriho. Naopak herci, kteří hráli v Národním divadle, ho moc nepřesvědčili. Zpátky ale k anglickému dabingu. Většina herců, kteří v Mafii vystupovali, hráli v tehdejším seriálu Sopranos .

Mých pár zajímavostí a vlastní pocity

Možná už jste poznali, že toho o Mafii vím hodně. Je to kvůli tomu, že je to má vůbec nejoblíbenější hra, kterou jsem kdy hrál. Dodnes si pamatuji, kdy jsem hru spatřil poprvé. Tehdy mě bratranec zatáhl ke svému kamarádovi, který měl své herní doupě na půdě. Hráli tehdy misi Coura, která je situovaná do hotelu Corleone, kde máte odstranit lehkou děvu a následně vyhodit celý komplex do povětří. Následoval útěk po střechách, potom jste vystříleli kostel a troufnu si říct, že po té přestřelce, už tam nikdo nikdy kázat nebude. Celá mise končila vynikající honičkou v pohřebním voze. Tehdy mi naprosto spadla čelist a okamžitě jsem to chtěl začít hrát. Ale znáte to určitě taky. Byl jsem malý klučina, takže jsem měl starý PC na kterém jsem v té době ještě smažil Lost Vikings a podobné klasiky. Ano, byl jsem pozadu. Poté, co jsem dostal svůj první výkonnější PC, tak jsem si mohl tu vysněnou hru konečně zahrát. Jak už jsem uváděl, pamatuji si všechny mise. Seknul jsem se samozřejmě u závodů, které jsem tehdy sám nezvládnul. Ovšem nejradši mám misi, která nese název Omerta a ve které jdete vykonat pomstu na Frankovi. Účetní a pravá ruka Salieriho, která vás zradila. No, vše se nakonec trochu zvrtne a na konci mise vám dojde, že Tommy není žádný prašivec a že má srdce. To se mu také stane osudným. Každá mise má kulisy, které prostě nejde zapomenout. Až už je to zapřášený přístav, banka, vila radního, anebo galerie, ve které se odehrává samotná poslední mise. Mimochodem, galerie se zakládá na reálné předloze. Jedná se o přírodní muzeum ve Vídni, které jsem před lety sám navštívil a chtělo se mi brečet z té nostalgie. Skoro všechny zákoutí seděly podle hry. Podíval jsem se i do míst, kde jste stříleli po Samovi. Zkrátka, byla to slast a ještě někdy bych se tam rád podíval. Mafie je prostě nejlepší česká hra, která už nejspíš zůstane nepřekonaná a každý český hráč by jí měl dohrát. Je to geniální počin. Na závěr bych dodal, že hra vznikala v Brně a vytvářeli ji téměř nezkušení lidé, kteří sotva vylezli ze školy. Sám Vávra v té době pracoval pouze dva měsíce v reklamní agentuře. Amatéři v podstatě vytvořili legendu a dnes? Obrovský tým vytvoří nezábavnou patlanici. Ahoj, Ubisofte. Hru je bohužel obtížné sehnat, ze Steamu byla stažena, ale zkuste Aukro a podobné služby.

Svět neřídí zákony, svět řídí lidé

Na závěr bych se s vámi rozloučit větou, kterou na konci hry pronesl Tommy a ta věta mě mrazí do dnešního dne. Svět se neřídí zákony, svět řídí lidi a zálěží na každým podělaným jedinci, jaký si ho udělá. Ten, kdo chce od života příliš moc, může ztratit úplně vše a ten, kdo chce příliš málo, nemusí dostat vůbec nic.

 

Dominik Nečesánek

Ahoj, jsem videoherní zapálenec a žiju tím prakticky odmala. Nejraději hraju sportovní hry, hlavně fotbaly.

WP-Backgrounds Lite by InoPlugs Web Design and Juwelier Schönmann 1010 Wien

Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte ...

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Zavřít