Jaký jseš hráč? Otestuj se!

Co člověk, to originál. U her, stejně jako všude jinde, toto tvrzení platí jakbysmet. Každý z nás má na videohry vlastní pohled, každý oceňuje něco jiného. Rozdíly se mohou objevovat v preferencích ohledně žánru, v nastavených standartech, podle nichž hráči posuzují konkrétní součásti hry (např. příběh, hratelnost apod.), nebo v samotném stylu hraní. Možných kombinací je tolik, že mluvit o jakési objektivitě se v tomto oboru opravdu nedá, ať se to čtenářům recenzí líbí nebo ne.

Mě dnes zajímá otázka ohledně jednotlivých stylů hraní. Ty totiž mohou lecos napovědět o samotné osobnosti člověka sedícího u obrazovky.

Bartleho test

Pokud se budeme bavit o chování hráčů v online světě, máme velké štěstí, protože problematiku velmi dobře zpracoval britský profesor Richard Bartle, který se mimo jiné věnoval výzkumu v oblasti videoher. Na co přišel?

Podle Bartleho můžeme hráče rozdělit do několik kategorií podle toho, jak se chovají v MMORPG hráh. Zajímá nás především, jestli se hráč ve virtuálním světě zaměřuje více na ostatní hráče, nebo na svět samotný a zda se více uchyluje ke samostatné akci, nebo kooperaci s dalšími hráči. Tyto charakteristiky se zjišťují souborem náhodně vybraných otázek. Test pak vyhodnotí data a respondentovi sdělí, jak na tom je.

Hráč se toho dozví poměrně dost. Klíčové jsou čtyři základní kategorie: achiever, socializer, explorer a killer. Test procentuelně vyjádří, nakolik hráč svým chováním odpovídá jednotlivým charakteristikám, přičemž v jedné charakteristice může získat maximálně 100 %. Hodnoty mohou být vyrovnané, typicky však jedna převládá.

Pojďme se na charakteristiky podívat blíže. Začneme třeba tím achieverem. Jak už název napovídá, hráči s převládajícím rysem achievera podřizují veškeré své snažení dosahování úspěchu. Získávání nové výbavy, zkušeností, dosahování maximálních levelů. Snaží se zkrátka stoprocentně pokořit hru. Zároveň jsou samozřejmě rádi, když mohou svůj pokrok dát najevo dalším hráčům, nějakým způsobem demonstrovat úspěch ve hře. K tomu dobře poslouží naleštěné brnění, obří zbraň, nebo vyhraný duel.

Exploreři jsou z jiného těsta. Úspěch ve hře pro ně není tak důležitý, ostatní hráči také ne. Tito lidé jednoduše rádi objevují nové věci. Ať už jde o objevování světa, jeho historie, nebo třeba herních mechanismů. Explorery tak do hry může přilkat nový obsah, např. ve formé datadisků. Jakmile ale nový přídavek dohrají, zájem o hru opadá. Často se také zajímají o hledání easter eggů, skrytých lokací, předmětů apod.

Socializérům je naopak herní svět vcelku ukradený. Hra jim nabízí možnost interakce s dalšími lidmi a to je právě to co hledají. Setrvání ve hře závisí na tom, zda mají s kým prožívat dobrodružství. Často ze hry odpadávají ve chvíli, kdy se rozpadne klan, nebo když hru opustí jejich přátelé.

Killeři jsou pak největší záškodníci. Možnost provokovat jiné hráče jim přináši čirou radost, pokud se jim podaří někoho vytočit, mají splněno. Jde v podstatě o interakci s negativním nádechem, cílem je demonstrace síly, moci.

Přestože má Bartleho koncept jistá omezení a nepočítá tak s určitými reálnými situacemi z MMORPG her, jde vcelku o vypovídající údaje. Časem byl navíc modifikován, aby se více přiblížil aktuálním hrám. Test si můžete zkusit vyplnit třeba zde.

Naše skóre

Test jsme zkusili spolu s Davidem. Rozhodli jsme se, že půjdeme s kůží na trh a s výsledky se pro ilustraci pochlubíme.

Moje výsledky:

Davidovy výsledky:

Takže je to úplně jasné. Zatímco u Davida je chuť k zabíjení dalších hráčů dostatečně upozaděna za sklony ke spolupráci, u mě je naopak zabijácký instinkt poměrně dominantní. Davida však beztak podezřívám, že na otázky cíleně odpovídal tak, aby hodnocení neprozradilo jeho psychopatickou osobnost. Umí to prostě dobře skrývat. Rozdíl mezi námi je také patrný v otázce získávání úspěchu ve hře. Tady se potvrdilo, že achievementy a dosahování úspěchu je pro mě vlak jedoucí na druhé koleji. Davidova čísla však prozrazují, že si v tomto ohledu docela honí triko. Hlavně aby to cinklo. Jestli se v něčem shodneme, je to sklon k objevování nových věcí, vychutnávání příběhu, dobrodružství.

Využití

Důležité je zohlednit položky následující za dominantní charakteristikou. Právě ty totiž dokreslují obrázek o konkrétním hráči, upřesňují jeho motivaci ve hře, osobnost. Kombinací je hodně. S tím souvisí také další možné využití testu.

Shodnou se můžeme na tom, že online hry jsou pro dnešní mládež naprosto běžnou záležitostí. Ochota pustit se do testu tedy pravděpodobně nějaká bude. Učitel tímto testem získává důležité informace ohledně osobních charakteristik žáků. Výsledky pak mohou posloužit např. při sestavování pracovních skupin, aby se zvýšila efektivita práce. Může je také využít v inividuálním přístupu k žákům, protože motivace ve hře bude zrcadlit přístup ke škole – pro některé bude důležitý prospěch, pro jiné samotné znalosti a jejich uplatnění, pro další úspěšnost oproti dalším žákům. Možností využití je však daleko víc.

A co offline?

Někdo by mohl namítat, že velká skupina hráčů se do online hraní příliš nehrne. Může nám tedy test říct také něco o nich? Čistě singleplayerové hry mají bez diskuze mnoho předností. Důraz na příběh, absence plevelu v podobě mikrotransakcí (i když ani to dnes není tak úplně pravda), klid od dalších hráčů, kteří mohou zážitek ze hry narušovat. Upřednostňování singleplayerových her však nemusí hned znamenat, že se straní kooperace s dalšími hráči. Charakteristiky killer, achiever a exploer se zde tak jako tak v pozměněných formách obejvují také, takže i pro tyto hráče je test vypovídající. A jak jste na tom vy?

 

Zdroje:

https://www.interaction-design.org/literature/article/bartle-s-player-types-for-gamification

http://matthewbarr.co.uk/bartle/

https://gamedevelopment.tutsplus.com/articles/bartles-taxonomy-of-player-types-and-why-it-doesnt-apply-to-everything–gamedev-4173

 

Jakub Štěpánek

Je mi 26 let a stále jsem vášnivý hráč. Jako malý kluk jsem se nemohl odtrhnout od konzolí a počítačů. Nemohl jsem spát, do rána jsem přemítal, co asi ve virtuálních světech objevím zítra. Sice jsem přišel o kouzelnou dětskou fantazii, ale hry mě stále nepřestávají fascinovat.

WP-Backgrounds Lite by InoPlugs Web Design and Juwelier Schönmann 1010 Wien

Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte ...

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Zavřít