Hledání ztraceného agenta

 

Hry od Rockstar Games patří bezesporu mezi špičku. Většinou netvoří pouze řadové tituly daného žánru, ba naopak – hranice žánru nezřídka posouvají a nastavují nový standard, jemuž se snaží všichni ostatní vyrovnat. Naposledy tuto skutečnost potvrdili čerstvým pokračováním poctivého westernu, v Red Dead Redemption II se odráží veškerý jejich um a síla.

Přestože smrtící kolty kovbojů ještě ani nestihly vychladnout, ve světě se mluví o jiné značce světoznámého studia. Pravděpodobně už jste slyšeli o hře Agent. Špionážní akce ze sedmdesátých let minulého století měla být dalším velkým hitem. Ben Feder, tehdejší prezident Take-Two Interactive, se nebál označit tajemného agenta jako žánr definující počin, v němž hráči zažijí věci, které ještě nikdy předtím neviděli. Na jeho slova bohužel nikdy nedošlo. Kam se záhadný agent ztratil?

Exkluzivní špion

V roce 2003 bylo ještě v plánu vydat hru na PlayStation 2 a Xbox. První zmínky o agentovi zvou na návštěvu do kalifornského studia Rockstar San Diego. Tamní vývojáři zřejmě potřebovali nabrat inspiraci a podklady pro práci na vývoji. Za múzou se vypravili až do Egypta, z dovolené s sebou přivezli přes 10 000 fotografií. Obrázky však patrně za nic nestály, projekt byl totiž bez bližších informací odložen.

Na oficiálních stránkách Rockstaru hra sice v širokém portfoliu stále figuruje, jde však pouze o poslední vzpomínku na agenta, jehož identita zůstane navždy utajena.

V roce 2007 se hrou nepřímo pochlubila Sony, když na oficiálním PlayStation blogu oznámila partnerství s Rockstar Games, jehož výsledkem měl být exkluzivní titul pro PlayStation 3. Nezapomněla podotknout, že rozhodně nepůjde o L.A. Noire. Více detailů přinesla až konference Sony na E3 v roce 2009, během níž Jack Tretton, tehdejší ředitel PlayStationu, s hrdostí hru oznámil. Nezapomněl samozřejmě zmínit další úspěšné značky z dílny Rockstar Games, konkrétně Bully, Midnight Club, Manhunt a sérii GTA. Všechny měly na konzolích s logem PlayStation velký úspěch. Tretton krom loga odhalil také vlastní přání, aby byl Agent stejným „must have” titulem, jako hry série GTA. Je evidentní, že do projektu všichni vkládali velké naděje a očekávání. Exkluzivita pro PlayStation byla pro Sony bezesporu významnou dohodou. Vypadá to však, že oficiálně se Rockstar Games k ničemu nezavázali. O dva roky později to byl opět Tretton, kdo o exkluzivitě agenta mluvil. Tentokrát však trochu jiným tónem. Prohlásil totiž, že si exkluzivitou není jistý a že jde o rozhodnutí, které musí udělat pouze Rockstar. Podobná situace nastala v případě L.A. Noire. Původně slíbená exkluzivita se nakonec překlopila v multiplatformní detektivku. Že by v Rockstaru nebyli zvyklí dodržet slovo?

 

 

Ještě v roce 2009 věřili, že stihnou hru vydat o rok později. O vývoji se ale příliš nemluvilo. Ani Take-Two Interactive neměli moc co říct. V roce 2011 přišla společnost s ujištěním, že na hře se stále pracuje, rok na to se omezili na strohé vyjádření, že momentálně nemají nic, co by k titulu řekli. Zákonitě se začaly objevovat pochybnosti o tom, zda je agent ještě naživu.

Problém ohledně exkluzivity pro PlayStation 3 se v podstatě vyřešil sám, na trh se totiž s velkou slávou chystala čtyřka. Očekávalo se, že by se agent při této příležitosti mohl konečně ukázat. Během oznámení nové konzole o něm však nepadlo jediné slovo. Ani velký boss ze Sony Shuhei Yoshida o agentovi nechtěl mluvit, přestože dle jeho slov nějaké ty informace měl. Agent tedy zůstal v utajení. To už byli všichni kolem pěkně nervózní.

Možná že titult ztratil sílu na definici nového standardu, čímž se pro Rockstar stal zbytečným.

Přestože ochranná známka byla v roce 2015 a 2016 ze strany Take-Two opakovaně prodloužena, vše pomalu nasvědčovalo tomu, že projekt leží u ledu. Domněnky se potvrdily 19. listopadu 2018, kdy Americký patentový a zámkový úřad oznámil, že ochranná známka byla opuštěna. Na oficiálních stránkách Rockstaru hra sice v širokém portfoliu stále figuruje, jde však pouze o poslední vzpomínku na agenta, jehož identita zůstane navždy utajena.

Co bylo důvodem k ukončení vývoje? Vše poukazuje na skutečnost, že projekt byl zrušen již kolem roku 2012. Od té doby s agentem zřejmě již nikdo nepočítal. GTA V časem patrně přerostlo do mamutích rozměrů, takže bylo potřeba přiřadit k práci na městské akci další vývojáře. Dá se tedy říct, že agentovu smrt mají na svědomí Trevor, Michael a Franklin.

Zajímavé portfolio

Z agentovy historie je snad patrné, že ke hře nebylo zveřejněno mnoho materiálů. Oficiálně bylo ukázáno pouze logo, nikdy nebyly prezentovány žádné trailery, žádné záběry ze hry. Spokojit se tedy musíme s několika obrázky od lidí, kteří na hře pracovali.

První materiály se objevily v roce 2011 jako součást portfolia. Jeho vlastníkem byl Leigh Donoghue, bývalý vývojář Rockstar North, který měl krom agenta v péči také GTA IV. Pochlubil se obrázky, na nichž jsou vidět nic neříkající vnitřní prostory jakéhosi domu.

Další várka obrázků se objevila v roce 2015 na Redditu, taktéž od jednoho z umělců od Rockstaru, jímž byl Darren Charles Hatton. Zde již představy o podobě hry nabírají výraznějších obrysů. Materiály údajně pochází z roku 2009 až 2010.

Poslední obrázky se objevily teprve loni. Není však úplně jasné, zda vůbec souvisí s agentem. Zdrojem by měli být opět pracovníci přímo ze studia. Barevné ilustrace vyobrazují prostředí podobné krajinám z Rakouska, což se trochu rozchází s původně zvoleným zasazením hry. Další snímky zachycují rozpracované postavy. Mělo snad jít o hlavní protagonisty?

Povolení zabíjet

Že si chtěli bratři Houserovi zařadit do portfolia špionážní hru, je vlastně zcela pochopitelné. Téma je mezi hráči velmi populární. No řekněte sami, kdo by alespoň na chvíli nechtěl vklouznout do obleku Jamese Bonda. Autoři si tuto skutečnost uvědomují, špionážních her jsou desítky. Pro příklad můžeme zůstat u pana Bonda – jenom s agentem 007 vznikly téměř tři desítky videoher, pokud tedy počítáme i retro kousky z osmdesátých let. Slavných agentů je ale daleko víc, jednotlivé tituly, které by se daly zařadit do škatulky špionážních akcí, pak jen stěží spočítáme.

Základní premisa agenta od Rockstaru byla jasná – špionážní akce ze sedmdesátých let s atmosférou studené války. O tom, jak by mohla hra vypadat, můžeme už jen spekulovat. K připodobnění se nabízí třeba český počin Cold War z roku 2006 od Mindware Studios, v němž se celé dění točí kolem civilního reportéra. Akorát v Rusku a zhruba o deset let později. Jde také spíše o model pro uzavřenější koridorovou variantu.

Smrt agenta mě mrzí. Po dlouhé době by mohla vyjít neotřelá akce se zajímavou premisou. Po všech trendy kopírujících battle royale paskvilech, zombie masakrech a postapo survivalech by se konečně objevil sympatický titul, který stojí nohama na zemi.

Vzhledem k tomu, že se Agent měl odehrávat kdesi ve středomoří, na což poukazuje výše zmíněná dovolená vývojářů z Rockstar San Diego, by bylo lepší přirovnat hru třeba k Just Cause 3, akorát bez paraglidu a wingsuitu. Fiktivní středomořský ostrov Medici se přímo nabízí a dovedu si představit, že by skvěle posloužil jako pískoviště, na němž by agent mohl plně využít povolení zabíjet. V modelu by tedy šlo spíše o sandbox.

V jaké podobě chtěli autoři úrovně doručit, samozřejmě nevíme. Osobně bych byl spíš pro otevřenější úrovně ala Hitman. Hádám, že příběh měl být jedním z hlavních pilířů hry, takže by v této oblasti na rozdíl od agenta 47 příliš nestrádal. Gunplay zvládají vývojáři na jedničku, Max Payne by mohl vyprávět. Variability by bylo možné docílit různými možnostmi, jak splnit konkrétní úkoly.

Možností je nespočet. Kdo ví, jaké podoby by agent nakonec nabyl, kdyby hru dotáhli do konce. Pokud by ale vyšel třeba letos, pravděpodobně by se hodně lišil od původně zamýšlené exkluzivity pro PlayStation 3, ať už úrovní technického zpracování, prvky v level designu nebo herními mody. Vsadil bych se, že kdyby vyšel letos, obsahoval by battle royale režim.

Sam Houser na začátku vývoje prohlásil, že Agent je hra, kterou chtěli udělat už dlouho. Jedním dechem také dodal, že chtějí hráčům doručit unikátní herní zážitek, ultimátní akční hru. Unikátní prvky patrně byly patrně vystříleny v ostatních hrách ze stáje Rockstaru, pro agenta už mnoho nápadů nezbylo. Možná že titult ztratil sílu na definici nového standardu, čímž se pro Rockstar stal zbytečným.

Rest in Peace

Rockstar Games se nakonec zachovali jako běžná organizace produkující speciálně vycvičené jedince. Své lidi v případě prozrazení a následného neúspěchu nechávají zemřít, aniž by se k nim přihlásily. Smrt agenta mě mrzí. Po dlouhé době by mohla vyjít neotřelá akce se zajímavou premisou. Po všech trendy kopírujících battle royale paskvilech, zombie masakrech a postapo survivalech by se konečně objevil sympatický titul, který stojí nohama na zemi. Zapaluji za mrtvého agenta svíčku a doufám, že se brzy objeví nějaký další.

Zdroje:

https://culturedvultures.com/the-curious-case-of-rockstars-agent/

https://www.rockstargames.com/games

https://www.reddit.com/r/Games/comments/3xrd3x/a_bunch_of_new_agent_screenshots_and_map_assets/

https://www.polygon.com/ps3/2018/11/24/18110103/rockstars-agent-video-game-canceled

https://www.giantbomb.com/james-bond/3025-369/games/

Jakub Štěpánek

Na světě pobíhám přibližně 28 let. Už jako malý kluk jsem se nemohl odtrhnout od konzolí a počítačů. Hry mě stále nepřestávají fascinovat, nejraději mám open-world tituly a kooperativní akce.

WP-Backgrounds Lite by InoPlugs Web Design and Juwelier Schönmann 1010 Wien

Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte ...

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Zavřít