Čas železných obrů

Žánr first person stříleček je velmi bohatý a pestrý. Každý si může z široké plejády zajímavých her vybrat podle svého gusta. Od klasických doomovek, přes tituly mapující konflikty z druhé světové války, až po futuristické akce plné šikovných technologických hraček. Tou hračkou mohou být například roboti, v našem případě dokonce titáni.

Titanfall patrně netřeba představovat. Titáni z obou dílů dopadli velmi dobře, jak u recenzentů, tak u samotných hráčů. Že by se ale na železné obry často vzpomínalo, to se zrovna říct nedá. Proč? To si řekneme za chvíli. Nejdřív si dáme krátký výlet do historie.

Velikán Zampella

Pokud bychom měli zmínit jednoho člověka, jehož činy vdechly titánům život, bude to bez dlouhého přemýšlení Vince Zampella. V herní branži by se už dal označit za veterána. Prsty měl například v Medal of Honor: Allied Assault, spoluzakladatel Infinity Ward je však nejčastěji spojován s populární sérií Call of Duty, jejíž vznik má na svědomí. Autorství jedné z nejúspěšnějších a nejvýdělečnějších značek celého průmyslu vystřeluje hodnotu jeho životopisu do nebeských výšin.

Nicméně Zampella se nikde životopisem ohánět nemusel. Spíš než aby se o práci ucházel, nabízel příležitosti jiným. Z Infinity Ward byl odejit kvůli neshodám s Activisionem, který studio koupil po vydání prvního Call of Duty. S vydavatelem se pro jistotu vzájemně zažalovali. Poslední díl, na němž se podílel, bylo Modern Warfare 2. Zampella následně, jak je jeho zvykem, zakládá nové studio – Respawn Entertainment.

Často je zmiňováno, že piloti v kokpitech obrněných strojů významně podpořili prodeje Xboxu One.

Na palubu nové lodi nalákal hned několik kolegů, jimž se poměry v Infinity Ward taktéž moc nezdály. Zampellovi se podařilo vyjednat podporu ze strany EA, nějaké peníze na výplaty tedy byly. Připraven odvyprávět další příběh, připraven na čas titánů.

Něco si přej, padá titán

Rychlá a moderní futuristická akce se EA náramně hodila do krámu. Zampellovo Call of Duty pomalu objevovalo tematiku konfliktu v blízké budoucnosti. Kdo jiný, než právě Zampella, může proti svému hegemonovi stvořit úctyhodného protivníka. Střílečky změřily své síly v roce 2014, kdy Titanfall vyšel po boku Advanced Warfare.

EA se toho nebáli a titul podpořili masivní marketingovou kampaní. Titáni byli úplně všude. Hra si vůbec nevedla špatně. Mírnou kontroverzi budila absence plnohodnotné singleplayerové kampaně. Zampella se nechal slyšet, že se jim tvorba kampaně zkrátka nevyplatí. V té době pracovalo ve studiu zhruba šedesát lidí. Kampaň by jim dle slov Zampelly zabrala půl roku času. Kampaň, v níž si kdekdo vyzkouší první misi, ale pouze pět procent hráčů jí dohraje až do konce. Proto se rozhodli věnovat energii do multiplayeru.

Prvního dílu se nakonec podařilo prodat něco kolem deseti milionů kopií, což na novou IP rozhodně není špatné číslo. Sluší se také připomenout, že šlo o exkluzitivu pro platformy Microsoftu, hra vyšla na Xbox 360, Xbox One a PC. Často je zmiňováno, že piloti v kokpitech obrněných strojů významně podpořili prodeje Xboxu One. Dá se říct, že hra uspěla, přestože se na ní poměrně rychle zapomnělo.

Druhé kolo

Oznámení druhého dílu přišlo záhy. A co víc, tentokrát také s plnohodnotnou singleplayerovou kampaní. Zampella se rozhodl odvyprávět poctivý příběh, v němž vsadil na vztah mezi pilotem a jeho strojem. Přestože tvorba kampaně zajisté dala vývojářům zabrat, šlo zřejmě o dobré rozhodnutí. Byla totiž skvělá.

Adrenalinová jízda Jacka Coopera ve společnosti robota s označením BT-7274 je ve všech ohledech velmi povedená. Rozmanité zbraně jsou samy o sobě zárukou kvalitní akce. Design úrovní je zvládnutý na jedničku, na každém kroku se objevují originální prvky level designu, s nimiž jsem se třeba já osobně ještě nikdy nesetkal. No a přiznejme si, že rvačky pětimetrových robotů jsou prostě cool. Multiplayer měli vývojáři zvládnutý již z prvního dílu, pár zajímavých změn posunulo kompetitivní řežbu ještě o kus dál. Druhý díl sklidil v recenzích vynikající hodnocení. Kasovní trhák z něj ale nebyl. Jak je to možné?

V roce 2016 totiž vyšlo hned několik tříáčkových titulů, mezi nimiž oceloví obři úplně zapadli. Což o to, konkurence je silná každý rok. Vydavatel by si ale měl pohlídat, aby hře někdo příliš brzy neukradl vítr z plachet. O to víc překvapuje skutečnost, že jedním ze zlodějů potřebné pozornosti bylo samotné EA.

Druhý Titanfall prodal něco kolem šesti milionů kopií. EA se nechalo slyšet, že rozhodně nejde o nějaký průšvih. O úspěchu se ale také mluvit nedá.

Druhý Titanfall vyšel 28. října 2016, týden po vydání Battlefield 1, týden před vydáním Call of Duty: Infinite Warfare. Titáni uvízli v nemilosrdném svěráku dvou velikánů na poli FPS akcí. Dalo by se říct, že na sobě hry od EA vzájemně parazitovaly, odnesl to ale hlavně Titanfall. V EA očekávali, že Battlefield prodá 15 milionů kopií, Titanfall 9 až 10. Zatímco Battlefieldu se skutečně dařilo, Titanfall byl zhruba o 50 % horší, než první díl, tedy z hlediska prodejů.

Sendvič s titánem

Jak je tedy možné, že v EA připravili pro druhý Titanfall takto smrtelné sevření? Andrew Wilson rozhodnutí EA bránil tvrzením, že žánr je velmi široký a hráči mají různé preference. Podle něj jsou hned tři kategorie hráčů – ti co milují Battlefield a jeho taktickou hratelnost, ti co mají radši „kinetickou akci” a zvolí si raději Titanfall. No a pak jsou tu nadšenci, kteří si koupí obě hry.

Dopadlo to ale trochu jinak. Těch nadšenců investujících do obou her se zase tolik nenašlo. Hráči byli v předvánočním čase ohleduplní na své peněženky a vybrali si pouze jednu hru. Wilson ale zapomněl na kategorii hráčů, kteří, pokud mají tu možnost, dají raději přednost Call of Duty.

Finanční ředitel Blake Jorgensen se kolegu snažil podpořit připomínkou, že tentokrát vychází Titanfall také na PlayStation 4. Potenciálních zákazníků je tedy mnohem víc, hra má tedy větší šanci na úspěch. Byla ale tato informace zákazníkům dostatečně komunikována? Je zde možnost, že hráči vnímali hru jako exkluzivitu pro platformy Microsoftu. Ne všichni hltají denně novinky ze světa videoher. Proud peněž určených na marketing bohužel odtekl především směrem k Battlefieldu. I tady mohli přijít o mnoho zákazníků.

Druhý Titanfall prodal něco kolem šesti milionů kopií. EA se nechalo slyšet, že rozhodně nejde o nějaký průšvih. O úspěchu se ale také mluvit nedá. Hra ve finále opět téměř okamžitě zapadla a za chvíli po ní pes neštěkl. Možná, že kdyby hru nechali třeba na únor dalšího roku, dařilo by se jí jednou tak dobře.

Třetí kolo?

Tak jako tak, s titány se potkáme i potřetí. V Respawnu se sice aktuálně pracuje na nové Star Wars hře s podtitulem Jedi Fallen Order, nově otevřené pracovní pozice k projektu Titanfall však potvrzují, že práce na dalším dílu pravděpodobně už začaly.

Nové zaměstnance potřebují mimo jiné také proto, že se část vývojářů rozhodla vrátit zpět do Infinity Ward, tedy do studia, z nějž k Zampellovi původně přišli. Pracovní klima v Respawn Entertainment tedy zřejmě také není zrovna růžové.

Sám Zampella vyjádřil přání, aby se z Titanfall stala značka, s níž se bude počítat i do budoucna. Rozhodně nechce skončit u třetího dílu. Mají titáni šanci vyrůst v dalšího hegemona, který by se skutečně mohl vyrovnat velkým značkám oblíbeného žánru? Nebo si ho opět namažou na chleba? To je otázka do budoucna.

Jakub Štěpánek

Už jako malý kluk jsem se nemohl odtrhnout od konzolí a počítačů. Hry mě nikdy nepřestaly fascinovat, nejraději mám open-world tituly a kooperativní akce. Aktuálně tvořím pro server Hrej.cz.

WP-Backgrounds Lite by InoPlugs Web Design and Juwelier Schönmann 1010 Wien

Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte ...

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Zavřít