Epic vs. Steam

 

Epic do toho pěkně šlape. Kdo by si ještě tři roky zpátky pomyslel, že se bude společnosti dařit jako nyní. Ne vždy měl ale na růžích ustláno. Zakladatelé Tim Sweeney a Mark Rain si jistě stále moc dobře pamatují časy, kdy jim teklo do bot. Unreal Engine už tolik peněz negeneroval, vlastním hrám se moc nedařilo. Posledním neúspěšným projektem byla inovativní moba Paragon. Její podpora byla ukončena, aby se vývojáři mohli věnovat novému zlatému vejci – Fortnitu.

S ním se na vlně battle royale žánru svezli ke slušným penězům, to je každému jasné. Jenže znáte to – studna může kdykoliv vyschnout. Možná právě proto se Epic snaží být o krok na před a už nyní, v dobách hojnosti, hledá nové možnosti, jak vydělat další chechtáky.

Nový obchoďák

Zůstává však ve svém oboru. Cílem je ukousnout si z koláče v oblasti prodeje digitálních kopií her. Že je v tomto segmentu značně narváno? To ano. Za šanci etablovat se ve vysoce konkurenčním prostředí také řádně zaplatí. S tím se však zřejmě tak nějak počítá a evidentně to není vůbec žádný problém.

Epic už s mobilní verzí Fortnite předvedl, že notoricky známé značky mohou ušetřit, jelikož si mohou dovolit chybět v nabídce velkých obchodů.

Zprvu se zdálo, že bude nový obchod alternativním místem, kde najdou útočiště především nezávislí vývojáři. Tímto stylem by ale zřejmě Epic příliš nevydělal a v přehršli jiných platforem by zapadl. Vždyť jich existuje už tolik. Namátkou lze zmínit Humble Store, Microsoft Store, GOG, svůj obchod má dokonce i Discord. Všem kraluje Gabe Newel a Steam. Krom toho je třeba počítat také s trendem vydavatelů nabízet hry přes vlastní platformy. Bylo jasné, že se Epic bude muset hodně snažit, aby byl vidět. A na rozdíl od zmíněného obdhůdku na Discordu, je o něm skutečně hodně slyšet.

Agresivní strategie

Jak do obchodu přilákat nové zákazníky? Ideálně nabídnout ochutnávku zdarma. Tato strategie je obecně velmi populární. Epic však nedává k dobru žádné šmudly, nýbrž slušné pecky. V minulosti rozdával třeba What Remains of Edith Finch nebo Subnauticu, která se v pomyslných regálech válela teprve rok. To už donutí brblající hráče k registraci.

Epic se stane počáteční stanicí, ze které už 15. února vyjede nové Metro.

Ještě bylo potřeba ulovit nějaké zajímavé tituly, za něž by mohli hráči něco utratit. Ani v tomto ohledu Epic nešetří. Dá se předpokládat, že producentům předložil nabídky, které se neodmítají. Řada titulů se tak v obchodě objevila, nebo teprve objeví, exkluzivně. Třeba novinka od Supergiant Games – Hades. Pomocnou ruku nabídli také studiu Skybound Games, kteří po TellTale převzali sérii The Walking Dead. Za exkluzivitu na Epic Games Store jistě získali důležitý finanční příspěvek, dalo by se tedy říct, že Epic napomohl dokončení finální sezóny.

Velké ryby

Skybound Games ani Supergiant Games patrně dlouho přemlouvat nemusel. Agresivnější vyjednávání bylo třeba zvolit v případě větších her. Velkým hráčům nabídl vyšší podíl ze zisků. Zatímco Steamu odevzdají autoři 30 % ze zisku, Epic si říká pouze o 12 %. A na tuhle lákavou návnadu už by mohl chytit velkou rybu. Samotný Epic už s mobilní verzí Fortnite předvedl, že notoricky známé značky mohou ušetřit, jelikož si mohou dovolit chybět v nabídce velkých obchodů. Fortnite se totiž zcela vyhnul Google Play a na androidy si našel cestu boční uličkou, čímž se vyhnul 30% desátku Googlu. Vzhledem k tomu, že na IOSu utržil v prvních třech týdnech nějakých 15 milionů dolarů, ušetřilo toto rozhodnutí nemalé peníze. Menší hry se slabším marketingem to mají naopak, pro ně je přítomnost a především viditelnost na velkém storu zásadní. Velké tituly jsou ale podpořeny drahou marketingovou kampaní, která by sama o sobě měla zaručit odezvu od zákazníků, nehledě na místo, kde se dá titul pořídit. Celých 18 % navíc přímo do kapsy je pro ně lukrativní nabídka.

Na šťavnatou návnadu se začínají chytat první grandiózní úlovky. Pokračování The Division je prvním zářezem. Velký Ubisoft má pro Epic jistě i symbolickou hodnotu. Dalo se čekat, že budou následovat i další. A skutečně se tak stalo. Epic se stane počáteční stanicí, ze které už 15. února vyjede nové Metro. Exkluzivita by měla platit rok, poté se Exodus ukáže i jinde. Co si ale budeme povídat, první rok je z hlediska prodejů nejdůležitější.

Míč na straně Steamu

Ambiciózní Epic Games Store tak udeřil přímo na Steam. A byly to pěkně velké rány, které jistě zabolely. Jak na to zareaguje? Nabídne vývojářům lepší podmínky? A co Epic? Bude pokračovat v agresivní taktice? Uvidíme, jak se tahle šarvátka vyvrbí.

Jakub Štěpánek

Už jako malý kluk jsem se nemohl odtrhnout od konzolí a počítačů. Hry mě nikdy nepřestaly fascinovat, nejraději mám open-world tituly a kooperativní akce.

WP-Backgrounds Lite by InoPlugs Web Design and Juwelier Schönmann 1010 Wien

Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte ...

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Zavřít