Nešvary open world her

 

Poslední dobou často slýchávám, jak už mají hráči plné zuby velkých open world her, že se jim do nich nechce, a když už se do nich pustí, jsou z jejich rozvleklosti unavení a znudění. I když jsou to podle mě ti samí lidé, co nejvíc brečí u zprávy, že EA zařízlo chystanou Star Wars hru s otevřeným světem, vlastně jim i rozumím. A to je mi tento žánr ze všech nejmilejší. Jaké nešvary mě osobně na open world hrách vadí?

Ptačí zob

Nějakým prazvláštním způsobem jsme se ocitli v době hojnosti. Jsme zvyklí mít všeho dost, dost jídla, pití, elektroniky, aut. Tak nějak se od nás čeká, že budeme chtít víc a víc. Výrobci s tím počítají. Kvalita jde stranou, hlavně aby všeho bylo hodně. Platí to i pro herní byznys. Všimli jste si toho?

Třeba mapy série Far Cry jsou pověstné zahlceností ikonkami všeho druhu. Když se všechen balast v jeden moment na hráče vyvalí, div se jim z toho nemotá hlava. Pokud by snad někdo chtěl vyzobat veškerý obsah ve hře, jako že takoví maniaci mezi námi jsou, může na něj natřískaná mapa působit až zastrašujícím dojmem. Nedivil bych se, kdyby si takový hráč své úmysly v tu ránu rozmyslel.

Red Dead Redemption 2 však ukázal, že se dá obsah hráčům hezky pomalu dávkovat. Stačí je nechat, aby si ikonky nejdřív objevili sami. Tento přístup s sebou navíc nese jisté tajemno. Hráči rádi prozkoumávají a objevují, proč jim to nedopřát, proč jim vše vyklopit do klína hned naráz?

Větší než posledně

Dalším problémem je velikost mapy. Když se mluví o nové open world hře, je potřeba zmínit zásadní údaj – o kolik je herní plocha větší, než u předchozího dílu. Jako příklad může posloužit oblíbená série Assassin’s Creed. Dle slov markeťáků z Ubisoftu je svět Odyssey o 62 % větší, než v Origins. Celkem nabídli nějakých 130 kilometrů čtverečných. Zda nálož kiláků skutečně dodali, to už asi nikdo nespočítá. A je to úplně jedno, vždyť je to pouze číslo. Působí to ale dostatečně bombasticky, což se během propagace náramně hodí.

Red Dead Redemtion 2 podle mě nastavil nový směr a trochu posunul laťku. Otázkou je, zda se mu někdo v nejbližší době vyrovná.

Bohužel dnes vládne představa, že čím větší svět, tím lepší zážitek. Moc dobře si ale pamatuji na časy, kdy bohatě stačilo i malé pískoviště. Příklad? Třeba první dva díly série Gothic. V jedničce mohl hráč navštívit pouze tři tábory o rozloze malé středověké vesničky, mezi nimiž se válel černý les, území orků s Xardasovou věží a na periferii nějaké ty hory plné hladové havěti. A bohatě to stačilo. Dnes si stále vybavím zajímavé lokace, pořád vím, kde se v trestanecké kolonii nachází konkrétní místa. Skyrim jsem hrál poměrně nedávno a s jistotou bych našel pouze první město, tedy Whiterun. Ostatní místa splývají v nejasné mlze.

Osobně mám rád i ty velké světy, rád se občas ztratím na nekonečných cestách za dobrodružstvím. Ty malé mi ale hodně chybí.

Vedlejšák

S přifouknutým světem se zákonitě pojí další nešvar – odfláknuté vedlejší mise. Neplatí to pro všechny velké tituly, jde však o poměrně běžnou věc. Aby také ne. Samy o sobě mě vedlejší mise nedokážou udržet ve hře. Jsem ochoten udělat pouze omezené množství questů z kategorie vyzvedni a přines, pokud tedy nejsou opepřeny nápaditým vyprávěním. A to bohužel většinou nejsou. Proto si často musím dávat pozor, abych hlavní příběhovou linii nedokončil dřív, než vedlejší mise, kterým také chci věnovat nějaký čas. Jako čestnou výjimku bych zmínil třeba třetího Zaklínače.

Je to škoda. Mnohdy by mi stačila polovina naservírovaného světa, polovina questů, kterým by scénáristi mohli věnovat ušetřený čas. Možná by ale ani tak nebyly dostatečně dobré. Možná je vedlejší úkol prostě ze své podstaty vedlejší i po kvalitativní stránce.

Trend do budoucna?

Bude zajímavé sledovat, jak se open world hry vyvinou do budoucna. Nějaká ta změna musí přijít, jen asi nebude tak velká. Red Dead Redemtion 2 podle mě nastavil nový směr a trochu posunul laťku. Otázkou je, zda se mu někdo v nejbližší době vyrovná.

Jakub Štěpánek

Už jako malý kluk jsem se nemohl odtrhnout od konzolí a počítačů. Hry mě nikdy nepřestaly fascinovat, nejraději mám open-world tituly a kooperativní akce. Aktuálně tvořím pro server Hrej.cz.

WP-Backgrounds Lite by InoPlugs Web Design and Juwelier Schönmann 1010 Wien

Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte ...

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Zavřít