Poslední prezentace Inside Xbox dala prostor third party vývojářům, kteří měli šanci ukázat, co připravují pro konzole od Microsoftu. Mnozí očekávali ochutnávky zážitků z příští generace. Těch bohužel v půlhodinové prezentaci moc nebylo. Jako jedna z mála dokázala next gen feeling vyvolat střílečka Bright Memory. Působivé záběry navíc podpořila informace, že za dílem stojí pouze jeden člověk.

Už se ale nemluvilo o kontroverzi, s níž je tento malý zázrak spojen. Kauza se řešila během loňského roku, kdy vyšlo najevo, že se čínský vývojář s přezdívkou FYQD úplně nedá považovat za jediného autora hry. Těch je ve skutečnosti mnohem více.

Slepenec assetů

Bright Memory byla představena už v roce 2017. Na hráče zapůsobila nádhernou grafikou, zároveň ale sázela na důležitý detail, že za ní stojí pouze jeden člověk. Proč? Protože si právě touto informací otevřela dveře do světa. Že by něco tak bombastického mohl stvořit jednotlivec, vzbudilo zájem herních médií, která informaci tlumočila v článcích. Tou dobou FYQD tvrdil, že se může podepsat pod všechny části hry, od animací přes modely až po hudbu. Jako základ nadějného projektu pak zvolil Unreal Engine 4.

Hratelná ukázka se objevila v roce 2019, to už se jí s radostí chopili také streameři. Kasovní trhák byl na světě. Průchod hrou sice zabral slabou hodinku, novinka nicméně dokázala oslovit úrovní detailů, povedenými modely postav a návykovou akcí.

Trochu to vypadá, že autor pořádně nevěděl, co chce vytvořit, do hry tedy pro jistotu nacpal úplně všechno.

Netrvalo to dlouho a pohádka pomalu začínala nabírat trochu jiný směr. Sám autor se po čase přiznal, že ne všechny prvky Bright Memory vytvořil on sám, z části se spoléhal na assety. Tato skutečnost by se ještě možná dala skousnout, tvorba na základě již hotových prvků je dnes běžnou praxí. Horší ale bylo, že za ně FYQD nezaplatil. V rámci úspor si nelegálně postahoval, co se dalo, načež vše nastrkal do Bright Memory. Assety se pak snažil poupravit, aby alespoň částečně zahladil stopy. Pravda ale nakonec vyšla najevo. A bublina najednou praskla.

Právě velký zájem o hru, k níž se prodávala možnost naskočit v rámci předběžného přístupu, způsobil, že se začali ozývat skuteční autoři. Jednak šlo o majitele modelů, jimž FYQD nikdy nezaplatil, jednak to byli lidé, kteří přímo asistovali u vývoje. Čínský vývojář tehdy všechny zapřel.

Následně se snažil napravit způsobené škody, například dodatečnou úpravou nelegálně získaných animací a modelů. Z ohlasů hráčů je patrné, že hra následně na své bombastičnosti výrazně ztratila. Je také otázkou, do jaké míry dokázal odškodnit poškozené strany, kterých nebylo málo. Asi se mu to ale podařilo, když dokázal ulovit Microsoft.

Chceme hrát takové hry?

Zdá se, že je vše zapomenuto. Bright Memory je opět tou hrou, jíž vytvořil pouze jeden jediný člověk. Když ale pomineme toto ne úplně pravdivé tvrzení, musíme si také odpovědět na otázku, zda chceme něco takové vůbec hrát.

Vůbec se nedivím, že si ukázka vysloužila možnost vykopnout celý Inside Xbox. Množství poletujícího smetí a oslepující odlesky se spolehlivě postaraly o next gen feeling, což v divácích vyvolalo přesvědčení, že se i zbytek prezentace ponese v podobném duchu. Nutno ale dodat, že nešlo o klasickou gameplay ukázku, nýbrž o upravené záběry z enginu hry. Další dojmy lze načerpat třeba z osmnáctiminutové gameplay ukázky od IGN.

Na základě předběžného přístupu se dá očekávat, že finální produkt nebude disponovat dlouhou herní dobou a půjde spíše o jednohubku. Z dostupných informací známe i nástin příběhu. Hlavní postavou je Shelia. Pracuje pro firmu Supernatural Science Research Organization, jíž teroristická organizace ukradne speciální substanci, která umožňuje přivést mrtvé zpět k životu. Po světě se navíc objevují zvláštní anomálie, kvůli nimž dochází k prolínání s cizími světy, což pátrání po teroristech komplikuje. Příběh působí jako dodatečný rámec, jehož úkolem je dát nějaký smysl šílenostem ve hře.

Trochu to vypadá, že autor pořádně nevěděl, co chce vytvořit, do hry tedy pro jistotu nacpal úplně všechno. Futuristické střelné zbraně, přitahovací hák, meče a další sečné zbraně, které bude hlavní hrdinka evidentně vozit ve vylepšené verzi populárního Deloreana. Nesmíme zapomenout ani na nekonečné řetězení útočných kombinací. Podivná situace, kdy Shelia střílí na chudáka vyzbrojeného pouze mečem a štítem, bude zřejmě patřit mezi naprosto běžné momenty. Kdyby jen návštěvník z minulosti tušil, že si ho nadaná bojovnice navíc zastaví v čase a roztočí ve vzduchu. To by možná radši zůstal ve vlastní dimenzi.

Nechtěl bych hru hodnotit ještě před vydáním, zatím na mě ale působí jako neuvěřitelná slátanina, kompilát prvků z jiných titulů. Slepenec assetů možná může posloužit jako technologické demo, nic dalšího bych od něj nečekal. Bojím se ale, že vývojář inspiruje více autorů. A my se jednou dočkáme dalších podobných nesmyslů, jenom proto, že jsou momentálně cool.

ZANECHAT ODPOVĚĎ

Zadejte svůj komentář!
Zde prosím zadejte své jméno