Microsoft nedávno v rámci Inside Xbox ukázal tituly z produkce third party studií, které bude možné krom aktuální generace spustit i na té příští. Next gen jiskra nicméně valné většině ukázek chyběla. Máme zde tedy takový malý paradox. Xbox Series X nabídne masivní nárůst grafického výkonu a osmkrát silnější procesor než původní Xbox One, o ultra rychlém SSD disku ani nemluvě. To ale bohužel neznamená, že se automaticky dočkáme zážitku hodného další generace.

Právě mezigenerační tituly pravděpodobně značně pozdrží posun na další úroveň. Pokud by mělo dojít k zavedení nového standardu 4K/60FPS, jak je tedy možné, že třeba Assassin’s Creed Valhalla pojede stále ve třiceti snímcích za sekundu? Těch 30 snímků navíc by zřejmě znamenalo až příliš mnoho práce s optimalizací, důležitější je zaručit, aby hra běžela v přijatelném tempu na všech dostupných zařízeních. Nutno podotknout, že zde mluvíme o dvou konzolích příští generace, a čtyřech strojích té aktuální, když tedy vezmeme v potaz půlgenerační modely. Zapomenout nesmíme ani na PC.

Čím více různých konfigurací, tím více práce. U mezigeneračních titulů vývojáři nevědí, kam dřív skočit, zaobírat se ještě nárůstem výkonu a vymyslet, v jakých ohledech by hra mohla být lepší, to už za vynaložený čas nestojí. Pokud se tedy hráči na next gen konzoli v případě third party počinů dočkají něčeho navíc, půjde zřejmě pouze o drobná vylepšení. Čest výjimkám.

Zpětná kompatibilita

Celou situaci nicméně pozdržuje i samotný Microsoft. V tomto případě se jedná o velmi silný závazek v podobě zpětné kompatibility. Skutečnost, že bude možné chystané hry z produkce Xbox Game Studios v poměrně dlouhém časovém horizontu spustit i na aktuální generaci, v podstatě drží výslednou podobu her na uzdě. Vývojáři se musí neustále ohlížet na nejmenší společný jmenovatel a přizpůsobovat mu výsledek své práce.

V případě půlgeneračních přírůstků něco takového příliš nevadilo. Nešlo o tak dramatický nárůst výkonu, silnější verze konzolí odemkly především vyšší rozlišení, případně framerate. To samé ale neplatí pro PlayStation 5 a Xbox Series X. Nové mašiny zvládnou věci, které na aktuálních strojích zkrátka nejsou možné. A to teď nemluvím zrovna o ray tracingu, s jehož dodatečnou implementací v případě next gen konzolí vývojáři zřejmě nebudou mít takový problém. Ano, jeho přítomnost skutečně posouvá zážitek o kus dál, next gen nicméně není pouze o lepší grafice.  

Výpočetní výkon navíc by mohl posunout umělou inteligenci, stavbu světa, možnosti interakce, fyziku, destrukci prostředí, množství postav na scéně, jejich činnost a mnoho dalších prvků. Zlepšení v těchto segmentech nicméně v nejbližší době zřejmě nepřijdou, protože by si s nimi aktuální generace neporadila. Next gen tedy v prvních letech patrně nabídne především hezčí grafiku.

Ohlížení do minulosti

Bylo by skvělé, kdyby společnosti udělaly výraznější krok kupředu a hráčům nabídly vyšší úroveň se vším všudy. Microsoft ale místo toho v podstatě říká, že je úplně v pořádku nechat si doma sedm let starou krabici, oni z ní zkusí ještě něco vymáčknout.

Ten skutečný next gen zřejmě přijde až později, až se studia nebudou muset ohlížet do minulosti.

Čím ale tedy naláká na tu další úroveň? Skutečně bude stačit o fous hezčí grafika? Vyplatí se tedy vůbec investovat do chystaných strojů hned, jakmile se objeví na pultech obchodů? Za těchto okolností asi ne.

V tomto ohledu se zatím můžeme bavit pouze o Xbox Series X, Sony ještě nevyložila karty na stůl. V jejím případě se nicméně patrně objeví tituly výhradně pro PlayStation 5, u nichž se autoři už nebudou muset ohlížet na starší konzole této rodiny, což je podle mě ten správný přístup.

Skutečný next gen až za pár let

Pokud vás mrzí, že jsou si hry poslední dobou velmi podobné a mnohdy nepřináší nic nového, budete muset ještě pár let vydržet. Ten skutečný next gen zřejmě přijde až později, až se studia nebudou muset ohlížet do minulosti. Ale kdo ví, třeba nás Sony s Microsoftem příjemně překvapí, třeba nám vyrazí dech hned v první vlně.

ZANECHAT ODPOVĚĎ

Zadejte svůj komentář!
Zde prosím zadejte své jméno